Gäst BonusVita Postad 13 September , 2015 Att utbilda sig sägs ju vara en kunskap som är bra att ha, åtminstone så är det många företag som ofta kräver någon form av sådan utbildning, oavsett inom vilken yrkeskategori vi pratar om. Och att jobba som lastbilschaufför i all ära, är väl iofs ett rätt så bra arbete om man inte vore så enerverande trött och less på branschen. Att finna mig ett nytt arbete inom ett helt nytt yrkesområde är inte lätt, jag må vara intresserad av ämnet och mycket nyfiken, men jag närmar mig med stormsteg mittenstrecket i livet, så man undrar hur vettigt det är att sätta sig vid skolbänken och ta sig an ett helt nytt arbetsområde. Så jag ställer en fråga här. http://www.sjoutbildning.se/yrkesutbildningar/fartygsbefalsexamen-klass-viii-kanarieoarna/ Hur pass vettig och riktig är en sådan här utbildning? Medför detta intyg/betyg att man kan söka jobb inom sjöfarten? Som vadå? Matros eller bara befälhavare? Hur ser sjöfarten, t.ex Stena Line eller Styrsöbolaget, på att man söker jobb hos dem med ett intyg/betyg från detta läroverk 12x4 meter är inget stort yrkesfartyg, så att arbete på ett större fartyg kräver högre behörighet, eller? Vad finns det för andra sjöutbildningar som tar emot en snart 50-årig gubbe utan praktisk erfarenhet från branschen mer än som fritidsseglare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 September , 2015 Nej den utbildningen ger inte så mycket jobb, du kan tex jobba med att köra soppor i skärgården mm. YH-Skärgårdskapten ger mer men det är ju en 2-årig utbildning. Fartygsbefäl klass 8 kan vara bra, du kan nog hitta kurser lokalt. Jobba som matros kräver någon utbildning men antalet jobb är få. Troligen bättre att gå Sjöbefälsskola. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 13 September , 2015 Det är iallafal ett seriöst företag. Om det hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 13 September , 2015 Att utbilda sig sägs ju vara en kunskap som är bra att ha, åtminstone så är det många företag som ofta kräver någon form av sådan utbildning, oavsett inom vilken yrkeskategori vi pratar om. Och att jobba som lastbilschaufför i all ära, är väl iofs ett rätt så bra arbete om man inte vore så enerverande trött och less på branschen. Att finna mig ett nytt arbete inom ett helt nytt yrkesområde är inte lätt, jag må vara intresserad av ämnet och mycket nyfiken, men jag närmar mig med stormsteg mittenstrecket i livet, så man undrar hur vettigt det är att sätta sig vid skolbänken och ta sig an ett helt nytt arbetsområde. Så jag ställer en fråga här. http://www.sjoutbildning.se/yrkesutbildningar/fartygsbefalsexamen-klass-viii-kanarieoarna/ Hur pass vettig och riktig är en sådan här utbildning? Medför detta intyg/betyg att man kan söka jobb inom sjöfarten? Som vadå? Matros eller bara befälhavare? Hur ser sjöfarten, t.ex Stena Line eller Styrsöbolaget, på att man söker jobb hos dem med ett intyg/betyg från detta läroverk 12x4 meter är inget stort yrkesfartyg, så att arbete på ett större fartyg kräver högre behörighet, eller? Vad finns det för andra sjöutbildningar som tar emot en snart 50-årig gubbe utan praktisk erfarenhet från branschen mer än som fritidsseglare? Sjöfartens behörigheter bygger till största delen på praktik. För att kunna få jobb som "däcksarbetare" alltså förtöjningsarbete, vaskning (städning), lastrumsrengöring osv "okvalificerat" kroppsarbete, krävs idag att du är matros. Matros blir man efter 24 (kan vara 18 nufötiden?) månaders sjöpraktik. Gamla tidens sätt var att mönstra på ett fartyg som obefaren jungman för att efter en tid bli befaren ljungman, lättmatros och slutligen matros. Idag är den vanligaste vägen sjömamsgymnasium där du går ut som matros efter genomförd praktik i skolans regi. Utöver sjötiden behöver du minst "basic safety" och för passagerarfartyg även CCM (crowd & crisis management) Det blir lätt lite status quo. Du behöver ha jobbat som aktiv sjöman i flera år för att kunna bli anställningsbar... Kursen du länkar till är ungefär det sista du behöver. Inget fel på kursanordnaren annars. Vill du verkligen satsa på en karriär bör du först skaffa basic safety, ROC, maskinbefäl klass VIII och CCM. Då bör du kunna bereda dig plats som "hoppilandkalle" på något mindre passagerarbåtsrederi. Men räkna inte med att få lön innan du dragit ihop åtminstone 12 månader (lättmatros) En behörighetsgrundande månad är 30 faktiska sjödagar på ett registrerat skepp över 20 bruttoton. (Bruttoton har inget med vikt att göra utan är ett sortlöst volymmått, ungefär som skonummer.) Hoppas jag inte knäcker din idé nu. Men det ÄR inte lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 13 September , 2015 Jaha, jaja, jag misstänkte nästan det... Man är född 20 år försent, "Oh I wish I was a punk rocker with flowers in my hair" som Sandi Thom sjöng,,, hehe Nej, kursen kan nog vara vettig om man vill uppdatera sina kunskaper och binda samman alla de intygen den ger på ett och samma ställe och samtidigt få ett äventyr på en gammal tall ship i varma vatten när det är kallt här hemma... Den är tyvärr nog i dyraste laget, men iofs, varför inte!? Nej, jag är inte knäckt. Jag tittar, funderar på en massa olika utvägar och sonderar terrängen. Det är inte alltid lätt och många gånger får man inte de svaren man vill ha eller önskar. Men det är väl så som livet är? Hade det varit enkelt, så hade det inte vart några utmaningar och då hade man inte lärt sig något på det, och därmed hade man inte fått kunskap som hade gett erfarenhet! Tragiskt men sant... :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 13 September , 2015 Som anekdot så funderade jag på denna utbildning som samma skola ger. Tyvärr börjar nästa årskurs imorgon den 14/9-15, men man kan anmäla sig sent och därmed kunna slinka in på ett bananskal för att någon har hoppat av eller kursen inte är fulltalig. http://www.sjoutbildning.se/yh-skargardskapten/ Men jag bor i Gbg, känner inte någon alls i Sthlm, och måste fixa boende och en massa andra saker på jävligt kort tid. För att inte glömma alla mina månatliga utgifter jag har idag, hur jag ska försörja dem under tiden jag studerar och praktiserar i ett par års tid... Men tanken är lockande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 13 September , 2015 Som anekdot så funderade jag på denna utbildning som samma skola ger. Tyvärr börjar nästa årskurs imorgon den 14/9-15, men man kan anmäla sig sent och därmed kunna slinka in på ett bananskal för att någon har hoppat av eller kursen inte är fulltalig. http://www.sjoutbildning.se/yh-skargardskapten/ Men jag bor i Gbg, känner inte någon alls i Sthlm, och måste fixa boende och en massa andra saker på jävligt kort tid. För att inte glömma alla mina månatliga utgifter jag har idag, hur jag ska försörja dem under tiden jag studerar och praktiserar i ett par års tid... Men tanken är lockande! "Skärgårdskaptenen" har varit en karriärförändrare för många. Men inte heller där är det enkelt. Det stora problemet är att utan tidigare sjöpraktik går du ut som lättmatros. Du behöver ytterligare 24 månaders sjötid för att få ut din fb VII (vilken inte duger till mycket) och därefter ytterligare 12 månaders sjötid som styrman (på en storleksklass av båtar som vanligen inte har styrmän alls). Detta hinner man oftast inte med inom fem år vilket gör att examen då är för gammal och måste refreshas på sjöbefälsskola för dyra pengar. Och framtill dess får du slava på som däcksman med förnyande av läkarintyg för sjöfolk (a' ca, 1800:-) vartannat år och basic safety refresh var femte år. Bommar du läkarintyget har du jobbat klart. När du väl blivit befäl efter en sisådär 7-8 år får du nog räkna med omkring 5-10 000:- per år bara i kurs och behörighetsavgifter. Få har turen att få en fast anställning så att arbetsgivaren tar detta. Allt detta till en lön som förmodligen är i paritet med den du har nu. (Senast jag hörde gav skärgårdsavtalet 36800:- i ingångslön för en fb VI) Tycker du fortfarande det låter intressant så ge järnet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 13 September , 2015 Vilket innebär att när jag är kring 55 år, så k a n s k e jag är färdigutbildad och har alla de rätta behörigheterna för att kunna arbeta inom detta yrke, och då ska jag konkurrera på en marknad med andra 25-30 åringar som å ena sidan inte har någon arbetslivserfarenhet, men som å andra sidan har minst 30 år kvar i yrket att ge... Nja, nej, det är inget för mig! Men tanken var fin... Får leta upp något annat istället, men tack för tanken!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 13 September , 2015 Att utbilda sig sägs ju vara en kunskap som är bra att ha, åtminstone så är det många företag som ofta kräver någon form av sådan utbildning, oavsett inom vilken yrkeskategori vi pratar om. Och att jobba som lastbilschaufför i all ära, är väl iofs ett rätt så bra arbete om man inte vore så enerverande trött och less på branschen. Att finna mig ett nytt arbete inom ett helt nytt yrkesområde är inte lätt, jag må vara intresserad av ämnet och mycket nyfiken, men jag närmar mig med stormsteg mittenstrecket i livet, så man undrar hur vettigt det är att sätta sig vid skolbänken och ta sig an ett helt nytt arbetsområde. Så jag ställer en fråga här. http://www.sjoutbildning.se/yrkesutbildningar/fartygsbefalsexamen-klass-viii-kanarieoarna/ Hur pass vettig och riktig är en sådan här utbildning? Medför detta intyg/betyg att man kan söka jobb inom sjöfarten? Som vadå? Matros eller bara befälhavare? Hur ser sjöfarten, t.ex Stena Line eller Styrsöbolaget, på att man söker jobb hos dem med ett intyg/betyg från detta läroverk 12x4 meter är inget stort yrkesfartyg, så att arbete på ett större fartyg kräver högre behörighet, eller? Vad finns det för andra sjöutbildningar som tar emot en snart 50-årig gubbe utan praktisk erfarenhet från branschen mer än som fritidsseglare? Med tanke på att inlägget handlar om kunskap och bildning så blir det dubbelt roligt när rubriken blir "Sjöutblidning". Ja jag vet, ett vanligt stavfel men när man stavar fel till ordet "utbildning", ja då är det riktigt roligt och med roligt menar jag inte ironiskt roligt utan riktigt HasseÅTage-kul. Hoppas ni fattar skillnaden... Befälhavare på en större skuta än Seari hade varit häftigt men det får bli i nästa liv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser