Gäst Bengt Postad 25 April , 2005 Hej I somras slutade backspärren att fungera. Inte så kul när man ska lägga till och inte får någon bromseffekt. Efter rensning av diverse snäckor så tror jag det fungerar nu. Nu till min fråga - ska spärren vara i låst läge även när växeln är i framläge? Trodde att den skulle vara i friläge för att drevet ska kunna slå upp om man kör på något? Det går att lyfta drevet när man lyfter upp spärren för hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 April , 2005 Hej! Jag antar att det är frågan om ett pentadrev? Ifall mitt antagande är rätt så gäller följande: När du kör framåt är backhaken frikopplad men fjäderhaken håller ett visst tryck på ställpinnen. När du backar fälls något som kallas en låsbygel med klackar ner så att fjäderhaken inte kan utlösas. Ditt antagande om att skal gjort att var nog helt rätt. Detta är en vansinnig konsruktion. Inte alls avsedd för riktiga farvatten. Hoppas du förstod vad jag skrivit (för jag fattar nada)/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bengt Postad 27 April , 2005 Hej Ja det är ett pentadrev, 270. Frågan är alltså om man med handkraft ska kunna lyfta drevet när växeln är i framläge, eller om det är spärrat ääven då men inte hårdare än att det slår upp om mna kör på något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser