Gå till innehåll
tisdag 28 juli 2026
Georg_Ohm

En navigator, dubbla styrplatser?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt en båt med dubbla styrplatser, har sedan i våras en då modern navigator/plotter/ekolod, Garmin 52DV.

Denna vill jag använda vid båda styrplatserna, och så säger väl de flesta här att: köp ett snabbfäste till och en kabel till strömförsörjningen till... Javisst? inga problem, men kabeln till ekolodsgivaren då? Det finns ingen "Y-koppling" att köpa till.

Jag är inte så hemma på moderna navigationshjälpmedels inkoppling i system, men en tanke som slog mig, är kablarna månne av någon slags marin standard, NMEA? finns det kabel att få av annat fabrikat, eller kan man själv tillverka en Y-kabel av två förlängningskablar? eller måste jag köpa en givare till?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, precis vad jag själv har funderat på den senaste tiden. Det känns ju överdrivet att ha 2 plottrar när man lika enkelt kan flytta den mellan. Men det borde ju gå om man kopplar in allt i "nätverket" NMEA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en båt med två styrplaster. 

I sittbrunnen har jag en plotter, och jag har ett extra fäste monterat inne framför ratten och ett extra strömuttag. Det händer att jag tar och kopplar loss plottern och tar med mig den in i "styrhytten" om det är lite halvtaskigt väder och jag kommer till att stå inne och styra en längre tid.

Nu har jag logg och lod mm på vanliga instrument både inne och ute.

Hade jag haft det som du, hade jag flyttat med mig plottern och struntat  lodet. Ekolod är ju ingen livsnödvändighet, men det kan ju va intressant vid tillfälle att se hur djupt det är på vissa ställen.

Plotter är väl egentligen ingen livsnödvändighet det heller - det finns ju fortfarande pappersjökort - men den digitala världen är ju både beroendeframkallande (och fördummande  :mellow: )

Vid den inre styrplatsen har jag en läsplatta som plotter, men ibland skiner ju faktiskt solen från en molnfri himmel     :o och då är det ju bättre med plottern. På den ser man ju i regel alltid sjökortsbilden.   :rolleyes:

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att även digitala sjökort är sjömätta ibland för 100 år sedan, så vill jag gärna även navigera med ekolodet. Jag har nog alltid ekolod igång och tillhör väl då dem som stör fiskar och sälar. Stör Beluga beluga behöver jag nog inte bekymmr mig om....

Men jag vill alltså ha även ekolodsfunktionen vid båda styrplatserna.

Denna Garmin har två kablar in, strömförsörjning och kabel från ekolodsgivaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det NMEA standard på dessa kablar då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några gånger har jag fixat liknande problem. Alla kablarna klipps av och kopplas i en, mångpolig  kontakt, det blir mycket smidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur din Garmin är men min Garmin 1020xs går att spegla via en app på min iPad (mha wifi). Eftersom din är så ny kanske även den har den funktionen. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Garmin går inte att spegla till en app, det är bara nån dyrare modell detta är möjligt på.

Jag blev avrådd att klippa och skarva kablar, men uppfattade ungeför detta som trafiksskylten "Ej genomfart" vilket betyder att det går att åka igenom där, men att man inte vill ha någon genomfartstrafik. Alltså att det går, men av nån anledning vill dom inte att man gör så.

Men hur ser moderna NMEA kablar ut?

Denna har en rund kontakt med fyra stift, och en gängad låsring runt sig. Det ser ut som om den inte är en typisk Garmin-kontakt, utan mer universell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att man bestämt avråder från att klippa kablarna är att man inte vill ha supportproblem. Det finns inget elektriskt som påverkas.

Kontakterna är sällan standard numera med vissa undantag, då är det ofta typ "Bulgin Buccaneer".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...