Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
firefish

VP AQAD41 samt 290/DP-E?

Rekommendera Poster

Min motor heter enligt klisterlappen AQAD41P. Vad innebär P? Ibland läser man om A och B, varav B ska ryka mindre, men P? Enligt nätet ska B tillverkats fram till cirka -93, min P är levererad i november -98.

 

Undrar också om drev. Jag trodde jag hade ett 290 men på lappen står det DP-E? Samma sak?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P är sista versionen av 41:an som har gjorts i följande versioner: VP 41A 1988-1989, 41B 1989-1993, 41D 1993-1994, AP41P-A 1994-1997, AD41P-B 1997-2005.

 

290DP uppdaterades och blev DP-A som blev DP-A1, DP-A2, DP-B, DP-B1, DP-C, DP-C1, DP-D, DP-D1 och som sista version DP-E.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor heter enligt klisterlappen AQAD41P. Vad innebär P? Ibland läser man om A och B, varav B ska ryka mindre, men P? Enligt nätet ska B tillverkats fram till cirka -93, min P är levererad i november -98.

 

Undrar också om drev. Jag trodde jag hade ett 290 men på lappen står det DP-E? Samma sak?

A och B-versionen är äldre. P är beteckningen på den sista upplagan av 41.an

DP-E kallas ofta 290 i folkmun då de är väldigt lika och är också mer eller mindre samma grejer men olika årgång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, bra info. Men om man undrar över skillnaderna de olika versionerna emellan mer i detalj - var letar man då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, bra info. Men om man undrar över skillnaderna de olika versionerna emellan mer i detalj - var letar man då?

 

Motorerna är lite knepigt att reda ut i detalj, då är det bättre att Du vänder Dig till någon av de duktigare ÅF, om det numera finns några.

 

Vad gäller drev är det lite enklare. Du kan studera t.ex. denna:

 

http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra lista på dreven. Det skulle vara fint med en liknande på motorerna om någon skulle snubbla över en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...