Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
heckles

plintar som bojsänke?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska lägga en boj till min båt och funderar på vad jag ska använda som sänke. I garaget hemma hittade jag 4st rejält tunga plintar som blivit över från ett altanbygge, rätt tunga grejer. Min tanke är att jag sätter samman dessa med med schackel och vajer eller kätting. Båten är en HT på 5½ meter, vikt ca 800 kg.

 

Vad tror ni, är det en genomförbar tanke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde funka om du har dybotten, du får dock sänka dem försiktigt så att de hamnar med plintjärnet uppåt. Vet dock inte hur länge kommer plintjärnet att överleva i salt eller bräckt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt är järn bättre än betong. Järnet har högre densitet. I praktiken känns det som att järnet "behåller sin vikt i vatten".

 

Sedan är mycket beroende på läget; mycket svall? vindskyddat eller inte? etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så mycket svall, mer än från båtar. Däremot så är det ett rätt utsatt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att kättingar etc rostar betydligt mindre ju djupare de ligger. Den delen som ligger vid ytan rostar först.

Skulle vilja notera att även formen på plintarna spelar roll. Ju mer spolformade de är desto mindre effektiva är de.

Jag gjöt en betongklump som bojsänke för länge sedan. Jag lät då armeringsjärnen sticka ut lite på undersidan så att den inte skulle dras så lätt på botten. Den vägde ca 70 kg. (Det var ett elände att få den på plats!)

Satte den som första "sten" närmast båten och har dessutom två 70 kilos sk P-ringar efter ihopsatta med kätting. Detta till en båt på ca 4 ton i relativt skyddad vik men med ganska hård botten.

 

Om dina "rejält tunga" plintar kommer fungera har jag dock ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...