Gå till innehåll
måndag 09 februari 2026
bladh

Vad heter denna del?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på och fixar lite på nya båten (en Yamarin 575 från 96) och skulle behöva hjälp med namn på denna del? Den är kopplad till ett stort rör från tanken så jag antar det är någon slags avluftningsventil till bensintanken.

Har letat på nätet men inte hittat någon som säljer sådana dock. Borde väl vara någon slags standardpyl - någon som vet? 

Stort tack!

Martin

post-96640-0-91157600-1439503793_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju knappast vara avluftning till bränsletanken med den diametern????

Är ju ett vanligt ventilationsgaller. Är du säker på att det är kopplat till tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nää, inte säker. Såg bara att det gick ett stort rör från baksidan av ventilationsgallret neråt så jag tänkte det var tanken. Men vad är det annars som ska ventileras bak i båten?

Tack för länken!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter den ute!?

Det är ju sådana man brukar ha till luftburna värmare. Finns hos varenda båttillbehörshandlare.

Jag skulle ha tag på en med klen dimention i anslutningen förra våren - det tog ett halvår av beställande och letande innan jag fick tag på två lika dana som jag hade tidigare. När de så småningom kom var stosen för grov  :(

Orkade inte tramsa mer, så jag klippte upp slangen och tätade med silvertape.  :wacko:

Normalt brukar man ju sätta ett rostfritt galler utvändigt.

Kan va luftintag till motorrummet eller till en värmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hade likadana på min ryds på vardera sida. Anslutna med slangar ner till stuven där trycktankarna stod under pulpeten så bensinångorna ventileras.

Finns på hyllan hos flertalet marinbutiker så bara välja den som ligger närmast. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, men så är det säkert då! Får åka o skaffa nya. Tack för hjälpen hörrni!

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...