Grodhavsseglarn 0 Postad 2 Augusti , 2015 Jag överväger att byta ut mina båtbatterier till AGM eftersom min lokale marinhandlare hävdar att man kan utnyttja mycket större andel av kapaciteten i batteriet. Det är oklart vad som krävs för att ladda AGM-batterier på bästa sätt och huruvida det är viktigt att man gör just så. Jag har idag en Mobtronic-laddare 912-012-A som är av typen IUoU och använder 14.4V boost och 13.8V float. Kan jag använda den till AGM? Den är minst10 år gammal och saknar väljare för batterityp. Mest kommer batterierna att laddas av motorns generator samt solceller. Det finns ju ingen omställning för batterityp på generatorn och ingen av de solcells regulatorer som jag sett har någon omställning beroende på batterityp heller. Är detta ett problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Augusti , 2015 Det enkla svaret är att kolla vad batteritillverkaren anger. Det kan skilja mellan olika tillverkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodhavsseglarn 0 Postad 2 Augusti , 2015 Det är inte tydligt på Exides hemsida vad krävs för laddnining av AGM, förutom att de gärna säljer en speciell laddare.Jag har mailat samma fråga till dom men inte fått något svar (semestertider). Det finns olika uppgifter på nätet om vilken spänning som bör användas till float (toppladdning). Ingenstans har jag hittat något om det faktum att i båtar så är det motorns generator och solcell som står för huvuddelenen av laddningen och hur de funkar för AGM.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Augusti , 2015 Generatorn är oftast ofarlig, den laddar inte så länge. Solcellsregulatorn är lite värre, den laddar varenda dag (kanske inte år). Men en 230V laddare som laddar dygnet runt är värst. Det är dessutom ofta de som har "boost" läge och som inte alltid går att stänga av. Solcellsregulatorerna är oftast snälla, 14,4/13,8V - med ett känt undantag. Jag bytte regulator till en där man kan ställa alla spänningar, dessutom har jag Biltemas batterier med 4 års garanti. Använder man en 230V laddare så ska den bara köras i ett antal timmar. Har man den inkopplad längre så laddar den upp och går över till float. Men när kylskåpet startar tror laddaren att det är dags att börja om och ger 14,4V eller mer. Vilket gör att det blir 14,4V mest hela tiden. Antingen ska man ersätta laddaren med ett nätaggregat som ger 13,6-13,8V eller sätta laddaren i supplyläge om det finns. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 695 Postad 2 Augusti , 2015 Generatorn är oftast ofarlig, den laddar inte så länge. ... Använder man en 230V laddare så ska den bara köras i ett antal timmar. Har man den inkopplad längre så laddar den upp och går över till float. Men när kylskåpet startar tror laddaren att det är dags att börja om och ger 14,4V eller mer. Vilket gör att det blir 14,4V mest hela tiden. Antingen ska man ersätta laddaren med ett nätaggregat som ger 13,6-13,8V eller sätta laddaren i supplyläge om det finns. Nja, kanske vissa laddare ger för mycket när kylskåpet går på eller så beror det på den totala batterikapaciteten. Min laddare ligger kvar på 13,63 även när kylen startat och även när den stannat. Ctek 300 mot en servicebank på nominellt 535 Ah. Kör man motorbåt kan generatorn ladda på i många timmar. Seglare naturligtvis betydligt färre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser