Gå till innehåll
onsdag 19 november 2025
mpecov

VHF - Bärbar eller Stationär?

Rekommendera Poster

Hej,

Imorgon tänkte jag köpa en VHF till min nya segelbåt. Frågan är om man ska köpa en bärbar eller stationär. Hur lång räckvidd tror ni att en bärbar VHF har? Jag tänkte köpa Lowrance modell med DSC såfall. Är det svårt att installera en stationär VHF?

Tack!

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räckvidden bestäms av antennhöjden.

Inga problem för en normalhändig att montera.

Fast är att föredra.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag skulle jag absolut skaffa en bärbar med DSC. En fast ska ha antenn och anslutning till plotter för att fungera, kanske inte så mycket mer pengar men mycket besvär. Någon form av nödstörmmatning om elsystemet slås ut.

Som säkerhetsgrej är den bärbara bättre, den fungerar ju även om båten har sjunkit, DSC fungerar oberoende av annat osv.

Jag har en Simrad 36, det är samma som Lowrance Link-2, fungerar utmärkt. Den fasta har jag inte haft igång i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är stor skillnad på räckvidd mellan en fast monterad och bärbar. Den fasta har mycket starkare sändning, samt att om du sätter antennen högt så når du längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag skulle jag absolut skaffa en bärbar med DSC. En fast ska ha antenn och anslutning till plotter för att fungera, kanske inte så mycket mer pengar men mycket besvär. Någon form av nödstörmmatning om elsystemet slås ut.

Som säkerhetsgrej är den bärbara bättre, den fungerar ju även om båten har sjunkit, DSC fungerar oberoende av annat osv.

Jag har en Simrad 36, det är samma som Lowrance Link-2, fungerar utmärkt. Den fasta har jag inte haft igång i år.

Plotter!? En fast ska vara ansluten till en GPS om man vill ge sin position via DSC:en. Men den behöver ej det. En fast VHF har bättre räckvidd. Än en bärbar, men den bärbara kan man ta med till en ev livflotte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räckvidden bestäms av antennhöjden.

Inga problem för en normalhändig att montera.

Fast är att föredra.

Kalle

Räckvidden bestäms inte helt av antennhöjden.

Räckvidden bestäms av:

• Utsändningseffekt
  • Miljö
  • Tid på dygnet
  • Antennhöjd
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest avgörande för räckvidden är antennhöjden och antennens effektivitet. En bärbar har oftast lägre placerad antenn som dessutom är mindre effektiv så den har en mindre räckvidd. 

Kustradions antenner sitter typ 300 m upp, den praktiska skillnaden i räckvidd mellan en fast och en bärbar är inte så stor utom när man ligger bakom en ö där den masttopps monterade antennen krävs för att nå över ön.

Det är få gånger när jag har testat som jag inte får kontakt med den bärbara. Nu har vi testat ett par gånger att istället göra ett DSC-anrop mot Sthlm Radio och det har kommit fram så sannolikheten för att ett DSC anrop når fram är ganska stor.

Men, DSC når nästan alltid ett antal båtar runt omkring, det är det som gör en DSC utrustad radio så överlägsen som säkerhetsgrej.

Är man ensam i områden där täckningen är dålig så är VHFen fel grej, då ska man ha EPIRB eller PLB.

Plotter!? En fast ska vara ansluten till en GPS om man vill ge sin position via DSC:en. Men den behöver ej det.

I de flesta båtar är just en plotter den enda GPS man har ombord att kunna koppla till. DSCn fungerar utan att GPS men blir ju ganska värdelös utan position.

I en annan tråd finns en som vill byta en fast mot en bärbar VHF därför att den fast helt enkelt inte blivit monterad. Det är nog inte helt ovanligt. 

Köp en bärbar, fungerar det inte med räckvidden så komplettera med en fast, den bärbara är alltid bra att ha.

De allra flesta nödanropen kommer via telefon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest avgörande för räckvidden är antennhöjden och antennens effektivitet. En bärbar har oftast lägre placerad antenn som dessutom är mindre effektiv så den har en mindre räckvidd. 

Denna info finns redan i tråden, finns ingen vits med upprepning. Skillnaden mellan de två är utsändningseffekten.

Men, DSC når nästan alltid ett antal båtar runt omkring, det är det som gör en DSC utrustad radio så överlägsen som säkerhetsgrej.

Nej, här har du fel igen, DSC:en har kortare räckvidd än tal. Anledningen till att DSC infördes är att det är lättare att uppfatta tryckta siffror än tal från en stressad person.

Vill man ha lång DSC räckvidd är MF-HF att föredra.

I de flesta båtar är just en plotter den enda GPS man har ombord att kunna koppla till. DSCn fungerar utan att GPS men blir ju ganska värdelös utan position.

En plotter och en GPS är inte samma sak, det hoppas jag att du förstår. En GPS är ett satellitbaserat navigation system. En plotter är digitalt sjökort.

De allra flesta nödanropen kommer via telefon.

Det tror jag knappast. Det flesta nödhanropen kommer nog via MF-HF och VHF. Huvudsaken är att nå en landstation. Så att de kan kordinera en räddningsinsats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svammel. 

• Effekten har inte så stor betydelse för högfrekvent kommunikation. Du kanske tänker på Gränsvåg?
  • Plotter är ett elektroniskt navigationshjälpmedel som visar färdväg, oftast med ett elektroniskt sjökort. För att kunna göra det krävs en GPS som ger position.
  • Att DSC signalen skulle ha kortare räckvidd får stå för dig. Digital tonsignalering med error correcting har en överlägsen räckvidd. Jfr tex telegrafi mot tal.
  • Majoriteten av larmen kommer via telefon enligt JRCC (runt 70-80 % om jag minns rätt). Inte så konstigt om man tittar på hur många fritidsbåtar som är utrustade med telefon, VHF eller HF. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har både bärbar och fast. Kan konstatera att den fasta når avsevärt längre. Använder den uteslutande vid kommunikation med andra fartyg eller kompisars båtar utom när vi är samlade  då jag använder den bärbara. Bärbara är dessutom toppen att ha med i en dinge. Dessutom behändigt att från dinge kunna prata med de andra båtarna i sällskapet. 

Huserar på västkusten och den fasta får ofta kontakt med Danmarks landstationer, i Danmark har jag med lätthet kunnat höra fartygen snacka med vts och vise versa. Det gick ej i bärbar. Den fasta fungerar dessutom mellan norra/södra skärgården i Göteborg men det gör inte den bärbara. Den fungerar i stort sett över det område man ser med ögat. Tycker de kompletterar varandra så varför inte en av varje. Min bärbara är vattentät och flyter så händer det något med båten hoppas jag den bärbara funkar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska vi försöka sammanfatta lite...

Räckvidden beror på antennhöjden, högre placerad antenn ger längre räckvidd.

Enligt Rorgängaren gäller följande

R=2.2(√h1 + √h2)

Den maximala teoretiska räckvidden mellan två VHF-stationer är beroende av antennernas höjd över havet. Radiovågens utbredning just över horisonten kan beräknas i nedanstående formulär. 

Stationernas höjd (h1 & h2) över vattenytan i meter.
Räckvidden R erhålles i nautiska mil (M).

vhf-rackvidd.png

Kustradiostationerna har antenner på mellan ca. 100 m och ca. 600 m höjd. Räckvidden för dessa stationer till horisonten - till en bärbar VHF- blir ca. 22 M till 50 M. I princip kan man prata med det man ser. Man får själv bedöma om man tycker att det avståndet är tillräckligt i de områden man själv brukar segla eller om man hellre vill ha en fast monterad VHF.

Om man vill prata med kompisen blir den bärbara VHF:en klart begränsad om båda har bärbar VHF. Man kan väl räkna med en räckvidd på 3 - 6 M eller så om det inte ligger några öar i vägen.

DSC kräver GPS-signal som finns i vissa bärbara VHF:er och som måste anslutas till den fasta.
Jag föredrar en sepparate GPS-puck för nödsituationen så att man inte är beroende av att plottern är igång.
Om jag inte minns fel så tar inte alla kustradiostationer emot DSC, men jag vet inte. Min egen uppfattning är att den digitala DSC-signalen har längre räckvidd än vanligt tal.

Just när det gäller kommunikation med kustradiostationerna så blir det inte så stor skillnad om antennen på båten är 2 m över vattnet eller 15 m över vattnet. Den låga antennen räcker 33 M och den höga 40 M till en 200 m mast på land.

Den bärbara VHF:en kan man ta med sig i jollen eller på land, en klar fördel tycker vissa, men vem ska man prata med när radion inte längre finns ombord på båten. Ofta är ju fördelen just att man kan prata med de som är kvar ombord.

Mobiltelefonen ger ofta samma möjligheter till tal som en bärbar VHF så länge man inte är ute på öppet hav. Många nödanrop från fritidsbåtar kommer fån mobiltelefoner. Förvara telefonen i ett vattentätt fodral och bär den med dig så finns den till hands om du trillar i.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...