Riro 116 Postad 29 Juli , 2015 Fick med ett ankare när jag köpte båten, det väger över 20kg. Är det någon som vet vad det är för ankare och om det är bra eller dåligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 29 Juli , 2015 Kolla här. http://www.sanguineti.com/Pdf_prodotti/sc92.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 116 Postad 29 Juli , 2015 Tack pseudonym, då blev jag lite klokare. Är det någon som har erfarenhet av ankartypen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 30 Juli , 2015 Aldrig sett något liknande Känns som att det kanske passar sig bäst för sand och lerbotten då det är rätt mycket som måste ta sig "ner" Då nån kostat på patent så borde det ju vara testat med gott resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Juli , 2015 Leta efter tester! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 015 Postad 30 Juli , 2015 Man kan ju också testa själv genom att åka ut och ankra och se hur det verkar. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 116 Postad 30 Juli , 2015 Har mailat Sanquineti ang. tester. Återkommer om de hör av sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 015 Postad 30 Juli , 2015 Har mailat Sanquineti ang. tester. Återkommer om de hör av sig. Tror Du att Du kommer att få något annat än vackra ord från den som säljer en produkt? Prova ankaret och se om det funkar för Dig och på den typ av bottnar som Du brukar ligga vid.Det är ju ofta individuellt vilka grejer man gillar. Själv är jag nöjd med mitt Bruce original 7,5 kg på 3 ton båt. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 116 Postad 30 Juli , 2015 (redigerade) Har mailat Sanquineti ang. tester. Återkommer om de hör av sig. Tror Du att Du kommer att få något annat än vackra ord från den som säljer en produkt? Prova ankaret och se om det funkar för Dig och på den typ av bottnar som Du brukar ligga vid.Det är ju ofta individuellt vilka grejer man gillar. Själv är jag nöjd med mitt Bruce original 7,5 kg på 3 ton båt. /Claes Naturligtvis är deras ankare "bäst", som alla andra ankare om man frågar tillverkarna. Jag efterfrågade testcertifikat och vilken typ av botten det var lämpat för. Ankaret är ju Italienskt , så det kan ju vara tillverkat för förhållandena i medelhavet. Det finns i 9 storlekar från 7kg till 105kg, så det verkar även användas till större båtar. Har ett 20kg Bruce som huvudankare i aktern samt ett 20kg danforth tillgängligt. I fören tänker jag ha ett 20kg delta eller liknade med kätting för svajliggning Var mest intresserad av om Sanquinetis ankare var värt att släpa med sig som extraankare. Har 17ton båt Redigerad 30 Juli , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 116 Postad 5 Augusti , 2015 Fick svar från Sanquineti i pdf-format (vet inte om man kan bifoga och i sånt fall hur). Testet var endast gjort på sandbotten och visade att ankaret var likvärdigt med Bruce. Tätt därefter kom Poolanker och sedan Hall som hade ungefär 50% av Bruce och Sanquineti. Sist kom CQR med något sämre resultat än Hall. Tyvärr så träffar man ju inte på sandbotten så ofta i Östersjön och Mälaren, så för min del sa det inte så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser