Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Andreas-Asander

Placering av Wallasvärmare i Sea Ray 290 -96

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har nyligen införskaffat en Wallas 1800 Sail (begagnad) till min Sea Ray 290 Sundancer, 1996 med en 7.4l MCM motor (bensin).

Jag klurar nu på vad som är bäst placering för värmaren.

Går det att montera i motorutrymmet eller är det "no-no" på en bensinmotor?

Går det att återanvända befintliga luftkanaler från AC-systemet (AC pumpen/systemet har jag monterat bort).

 

Det finns ju stuvfack uppe i sittbrunnen på styrbord sida (mellan den bakersta och den bakåtvända soffdelen. Den delen går ju i princip inte använda till något vettigt eftersom man måste lyfta bort den bakersta soffdelen för att komma åt det.

 

Går det att montera i kabinen om ingen av dessa placeringar är lämpliga?

I så fall skulle jag kunna tänka mig att mid-kabinen, i stuvfacket i botten eller precis i huvudändan är lämpliga och nära att leda fram luft-kanalerna för att koppla på dem på befintliga AC systemets luft-kanaler.

 

Någon som har monterat ett värmare i sin Sea Ray och har tips?

 

Mvh

Andreas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den är inte gnistsäker, så den får ALDRIG placeras i motorutrymmet eller på annan plats där det kan finnas bensinångor. Annars kan man placera den nästan var som helst, bara avgasslangen och bränslereturen monteras enligt instruktionen. Befintliga luftkanaler kan användas om de är tillräckligt stora.

Manual här: http://www.wallas.fi/flippingbook/1800_2400/files/mobile/tablet.html#18

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej har ni monterat värmare i sea ray 290n . jag har köpt en 290 och tänkte montera en. mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren tar luft i det utrymme den är monterad i. Det går inte att sätta på någon slang på värmaren för att ta in luft direkt in i värmaren.

  • Om du monterar värmaren i ruffen så värms ruffen fortare, men ingen fukt ventileras ut.
  • Om du monterar värmaren utanför ruffen - i ett stuvfack tex. så får du in ny uppvärmd luft hela tiden.
    Mera fukt ventileras bort, men luften blir inte lika varm eftersom värmaren hela tiden värmer ny kall luft.
    Tänk också på att du får in den lukt som finns där värmaren är placerad.

Om du har ett utrymme som antingen kan ta in luft utifrån eller från ruffen beroende på om du tex. öppnar eller stänger någon lucka kan du välja.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att installera en webasto 2000 st under targan på styrbord sida

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dra ut avgaserna bak under bryggan är då svårt att ha 300 mm till vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...