Gå till innehåll
torsdag 04 september 2025
Gäst MaxSchmeling

Bogpropp i en Storebro 31

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Visserligen har jag blivit en Gud på detta med att manövrera vår SRC31, med dubbla motorer och raka axlar, men när omständigheterna liksom inte ens hjälper en Gud så inser man ju att en bogpropp vore en idé. Om det finns någon här som har en SRC31 med bogpropp så skulle jag uppskatta lite bilder på hur montaget ser ut och om det finns något att reflektera över. Lägger gärna pengar på en bogpropp som inte skramlar så jäkligt.

Bild: Eftersom ni troligtvis sett bilder till leda på SRC31 får ni istället en bild på min pappas "båt", tåg, bil och passagerarfärjan m/s Skåne. Byggd 1966 på Uddevallavarvet och vid leveransen till Statens Järnvägar Europas största tågfärja. "Skåne" var mitt andra hem och vad jag älskade henne.

post-102122-0-61962400-1437467826_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla motorer/axlar samt en rejäl bog så klarar man alla situationer

För att slippa skrammel så gjuter man in trumman efter plastningen. Gör väldigt stor skillnad

Funderat på om fogskum kan ge liknande effekt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt en truster på akterspegeln när du ändå håller på så har du manöver som heter duga sen.

Att isolera tunneln gör riktigt stor nytta för oväsendet.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Sidepower SP 55 SI men kan ännu inte uttala mig om hur den fungerar eller hur mycket den låter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Side-Power SE60/185S monterad i en SRC31, fungerar väldigt bra. Om jag kör fram med ena maskinen och back med andra, och samtidigt kör med bogen så går det köra båten i sidled. Till denna säsong installerade jag även Sidepowers fjärrkontroll som kan styra både bogpropellern och ankarspelet (Anchormatic) - mycket praktiskt!

Jag har inte själv installerat bogpropellern men jag kan ta några bilder på min installation - återkommer med det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se bild på min installation nedan. Bogpropellern är kopplad till en separat huvudströmbrytare som är placerad där brytarna för batterierna är.

post-105608-0-76500000-1439024052_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snygg installation, har du ett extra batteri där framme vid motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått litet erfarenhet av att använda min bogpropeller. Den fungerar bra och låter väl som bogpropellrar gör. Jag har haft litet problem som gjort att jag inte velat backa med babords motor och då har det varit bra med en "bogis", annars känns det som att man skulle klara sig bra utan.

Här är också en bild på min installation från insidan. Inget att ta efter tror jag. Jag tycker att man borde ha återställt den längsgående balken i botten. E.v. blir är det något jag fixar så småningom men inte innan nästa säsong.

post-103393-0-78737800-1446319732_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Installerade en bog i segelbåten.

Fyllde på med fogskum så mycket som fick plats.

Ingen nämnvärd reducering av "oljudet".

post-52966-0-12948200-1446365842_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...