Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Skaffade några meter glaslist av typen GL 4 med tillhörande spränglist och tänkte byta glaslist runt framrutan på vår lilla båt!

 

5804.jpg?width=120

 

Men nu har jag och sambon har nu hållit på i ett par timmar att försöka montera denna utan vidare resultat. Det måste ju finnas en smidig metod att använda sig av?

 

Såg att det fanns ett kitt med verktyg, men då dom kostade 600:- tänkte jag att man kanske kan klara sig utan?

 

5870.jpg

 

Ska man sätta fast listen på rutan först, eller tvärt om?

Om man behöver dessa verktyg, hur används dessa? Verktyget med metallhandtag gissar jag är till att få i spränglisten?

 

Någon som kan tänkas ha något tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska svara lite kort, listen på rutan, skarven uppåt.

Ja jag förutsätter att gummilisten passar både mot skrov och ruta, rätt spårvidd.

 

Lägg en kabel/snöre i spåret, dra i snöret så att gummiläppen kommerut där den ska vara, montera spännlisten med verktyget på bilden.

 

Inte så lätt att förklara be någon hjälpa till som har monterat rutor tidigare, man måste vara två.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant skulle sätta i ett par rutor, efter mycket jobb kom den ena på plats. Sen åkte han för glasmästaren som satte i den andra hur snabbt som helst. Sen plockade han ut den första rutan, rengjorde och satte tillbka. Den skulle ha läckt annars sa han.

Jag ska byta mina rutor och jag har pratat med en glasmästare som lovat hjälpa mig för några hundra.

De som kan detta säger att man ska ha såpvatten på listen, sätta listen på rutan, lägga en kabel runt i spåret. Sen trycker en person rutan på plats utifrån och en annan dra bort kabeln och vips är ryan på plats. För att få i spränglisten så behöver man specialverktyget men det går med skruvmejsel också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har en förklaring till varför skarven skall sitta uppåt? Jag har hört olika bud på detta, rent intuitivt skulle jag vilja sätta den neråt, på min båt sitter skarvarna uppåt och på ena rutan kommer det in en droppe vid skarven när det regnar hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har en förklaring till varför skarven skall sitta uppåt? Jag har hört olika bud på detta, rent intuitivt skulle jag vilja sätta den neråt, på min båt sitter skarvarna uppåt och på ena rutan kommer det in en droppe vid skarven när det regnar hårt.

En droppe? Det lär komma både en och två och kanske tre om du sätter skarven nedåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta verkar säga att skarven ska vara uppåt, det är mer yta på glaset än ovanför som regnet kan rinna på.

Förr limmade man skarven med butylgummi men det är en himla kladdig gegga, idag är det MS Polymer som gäller.

En del lägger en sträng även under/över den övre listen mot plasten. Men eftersom listen brukar hålla tätt 10-20 år en då så tror jag man kan vänta med det, möjligen precis vid skarven.

 

Jag hade som måla att ersätta mina rutor med bultade i plexiglas men det såg så förskräckligt ut och med tanke på att gummilister klarar sig i mer än 30 år så ska jag istället renovera gummilisterna. Rutorna ör dessutom härdglas som inte blir repiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att regnet som träffar rutan rinner ner på skarven om den sitter neråt, men i mitt fall tål det ändå att tänkas på, på min båt så kommer det mycket vatten rinnande från rufftaket ner på sidorutorna, man kanske skulle kompromissa och sätta skarven på den vertikala delen, frontrutorna har en överhängande kant som skyddar så fram är skarv uppåt som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns en del som säger uppåt och en del säger deåt så kan inte skillnaden vara så där jättestor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tror ni man måste limma skarven? Anledningen jag frågar är att den gamla listen har krymp rätt mycket. Den har dock suttit säkert i 30+ år och är alldeles stenhård, så det kanske är normalt, plus att nya lister kanske är bättre?

 

post-107318-0-69170800-1437070284_thumb.jpg

 

 

Spränglisten förresten, sätter man den skarven på samma ställe eller motsatt sida eller dylikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter många försök vid olika tillfällen utan att lyckas på rutan på plats så satte jag en kartong emot hålet där rutan skall sitta och ritade av konturen, jämförde sedan denna kontur med rutan, minus ca 7 mm som gummilisten bygger i mitten och noterade att rutan var alldeles för bred på kortsidan.

 

Kanske på grund av att gamla listen var lite smalare, men trots det så var rutan ej jämn runt om.

Iallafall så markerade jag på rutan var kanten gick och slipade bort överflödet. Sen gick det mycket bättre att få på rutan! Fick dock inte dit den om jag hade skarven i ovankant, endast i nederkant. Så den får sitta i nederkant för närvarande eftersom jag ändå skall ha lös den i vinter då jag ska renovera hela båten!

 

Spränglisten var sedan enkel att få i med en skruvmejsel + lite tid! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

skarvarna ska inte vara på samma ställe och det finns bättre verktyg för spränglisten med ett litet hjul som trycker in listen så den inte drar sig, blir den utdragen så drar den tillbaka sig senare och ärt då för kort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort detta jobb 2 gånger på min båt mest för att första gången blev asdåligt.

Numera plockar jag ut och sätter i en ruta på mindre än 10 minuter (provat då en ruta sprack)

 

Gör så här.

 

Glasverktygen är ett måste för att slippa problem, du kommer säkert behöva dom igen så köp.

Åk till biltema och köp två vakumsugare för glasrutor, alltså handtag som sätts fast med vakum.

Köp en blomsterspruta och såpa.

Jag köpte all list på kuntze efter nogrann mätning av den gamla. Skaffa några meter extra så har du extra om de blir fel. Oftast billigare med en hel rulle än lösmeter.

 

Gör rent i rutramen samt tvätta rutan noga från gammal skit.

Placera listen i ramen, se till att skarven hamnar uppåt (jag har provat och det läcker om den kommer nedåt. Listen ska vara lite för lång (ca 1cm) och pressas ihop i skarven. Den ska sitta så tajt att den sitter kvar utan att du behöver hålla den, gör den inte det har du köpt fel storlek.

Blanda en liten skvätt såpa och vatten i blomstersprutan, säg 10%såpa+90% vatten.

Spraya rikligt med såpa på listen där rutan ska sitta.

 

Montera handtagen på rutan och placera botten på rutan i listen först. Nu behöver du det spetsiga verktyget. Lägg rutan kloss an och använd verktyget för att sära på listen, Mycket såpvatten behövs, spraya så fort det trögar.

 

Jobba dig runt till hela rutan är på plats.

 

Nu sprayar du glaslisten där spränglisten ska sitta. Börja nu i nedkant på rutan. Använd det andra verktyget att presa i spränglisten. Kapa listen med lite överskott och pressa i den i skarven.

 

Klart!

 

Jag har inte klet i mina skarvar och dom är väldigt täta. Tänk på att du måste ha lite överskott i skarvarna då listerna krymper lite med åren.

 

 

 

Redigerad av nemtrix
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...