afverberg 0 Postad 28 Juni , 2015 Hallå. Har bytt ena förgasare på min mariner! Nu är den jätte seg upp och plana båten! Varvar max 4700 nu innan 5400. Har tappat cirka 13knop i fart också! Men alla 3 förgasare öppnar fullt och går fint på tomgång! Nått tips någon? Hjälp! Sen en fråga! Tror min tempgivare spökar. Visar 100 ibland och sen ner till 60! Men kylstrålen är bara ljummen fast den visar 100grader! Borde den inte vara jätte varm? Hjälp!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 28 Juni , 2015 Har du kollat att förgasaren är identisk med originalet. Samma förgasare kan sitta i flera olika motorer men ändå skilja map munstycken. Jag har också ett minne av av de tre förgasarna är något olika bestyckade från fabrik. Du kan söka info här: www.ishopmarine.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 28 Juni , 2015 Sen en fråga!Tror min tempgivare spökar.Visar 100 ibland och sen ner till 60!Men kylstrålen är bara ljummen fast den visar 100grader! Borde den inte vara jätte varm? Testa/ byt termostaterna. De är förbrukningsvara. Vid högre varv skall tempen falla då poppetventilen öppnar. Poppeten sitter nedtill på blockets styrbordssida, termostaterna sitter i topparna. Din tempgivare sitter i babord topplock vill minnas. Hur som helt visar den bara hur en termostat funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 28 Juni , 2015 Tack för svar! Det är en förgasare till exakt likadan motor som jag bytte till. Kanske är munstycket ändå?:/ Tempgivaren hoppar lika även utan termostat! Ska kylstrålen vara 100grader om tempmätaren visar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 28 Juni , 2015 Notera återigen att du har två termostater. Minns inte hur det är kopplat med skvallerstråle resp, tempgivare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 28 Juni , 2015 Har testat och kört utan båda! Tomgång så håller tempen bra! Full gas så är den bra. Men gas där i mellan så hoppar den mellan 60-100 jätte snabbt. Kan båten bli så seg upp till planing om förgasaren är fel mappad? Går fint på tomgång! Men den liksom inte varvar till och drar riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 28 Juni , 2015 (redigerade) Du bör kolla poppeten. Årsmodell? Mappning? Är det en EFI? Redigerad 28 Juni , 2015 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 28 Juni , 2015 Okey! Svårt att komma åt den? Den är en 91a! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 Juni , 2015 Passar på att kapa tråden lite snabbt då jag ser att Guestsson är här... Har den yttersta respekt för ditt utombordarkunnande och testar en snabb fråga: Merc 3,5 2-takt, årsmod -83: Finns d termostat i dessa? Mitt hittelådefynd går varm trots impellerbyte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 29 Juni , 2015 (redigerade) Passar på att kapa tråden lite snabbt då jag ser att Guestsson är här... Har den yttersta respekt för ditt utombordarkunnande och testar en snabb fråga: Merc 3,5 2-takt, årsmod -83: Finns d termostat i dessa? Mitt hittelådefynd går varm trots impellerbyte Tack för förtroendet. Det går att svara på frågan om termostaten i ett inlägg, men detta svar kommer inte att lösa ditt problem. Öppna en egen tråd, så får du säkert hjälp även av de många som vet en del om utombordare. Redigerad 29 Juni , 2015 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 29 Juni , 2015 Någon ide om varför den känns så seg? Min gamla jonhson v4 120 hk kändes piggare ju. Kan de vara så enkelt att de är förgasaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 29 Juni , 2015 Varför bytte du förgasare och vilken av de tre bytte du? Här framgår förgasare och bestyckning till din motor. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0053642&path=MM~~C0053642&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=555&docName=MERCURY%20|%201991%20|%20200%20|%20135%20/%20150%20/%20175%20200(2.5L)%20XR4/MAGNUM%20II%20-%201200422LD&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Poppetventilen är (20) http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0025013&path=MM~~C0025013&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=555&docName=MERCURY%20|%201991%20|%20200%20|%20135%20/%20150%20/%20175%20200(2.5L)%20XR4/MAGNUM%20II%20-%201200422LD&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Men några temperaturhopp skall inte kunna förekomma. Sker detta när motorn går på tomgång? Att ta ur termostaterna är inte att rekommendera. Dessa kan ha en dubbel funktion så att de genom att ständigt strypa flödet helt eller delvis säkerställer kylvattenflödet i andra vitala delar av motorn. Temperaturhoppen har jag ingen förklaring till. Termostaterna testar du enkelt i en kastrull. De skall öppna och stänga med en jämn rörelse vid ca 60 C. Poppeten ökar på kylvattenflödet då varvet ökar. På en tempmätare kan det synas så att temperaturen faller under 60 C.Givaren är en vanlig NTC-termistor. Koppla in en vanlig ohmmeter och kolla om du kan se ett hopp nedåt i resistansen under samma förhållanden som temperaturen ökade 60 -> 100 C. Jag tror mer på problem med givare/instrument/elsystem till instrumentet. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0053645&path=MM~~C0053645&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=555&docName=MERCURY%20|%201991%20|%20200%20|%20135%20/%20150%20/%20175%20200(2.5L)%20XR4/MAGNUM%20II%20-%201200422LD&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Jag tror att skvallerstrålen är kopplad till båda termostaterna. Man kan tänka sig att en termostat förblir helt stängd oavsett temperatur. Temperaturen stiger då i denna cylinderbank långt över 60 C, men strålen som matas av den andra cylinderbanken förblir vid enb temperatur runt 60 C. Serva kylgrejorna så att du vet att de funkar och återkom sedan om det är problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 29 Juni , 2015 Är det någon som vet maxvarv på en mariner v6 200hk 91a? Får bara upp den till 4800 när jag gasar fullt utan växel! Hur skulle den gå om något stift lagt av? Skulle vara tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 29 Juni , 2015 Tack för detta svar! Jag bytte förgasaren längst ner för den läckte i flottörhuset! Idag sätte jag tillbaka den gamla förgasaren fast tog flottörena och sätte i orginal kåpan. Men den varvar inte mer än 4800 ändå!:/ Förstår inte vad som är felet? Jätte seg upp. Kanske är tempmätaren som är kass! För den stiger till 50 grader på 1min. På tomgång så håller den sig vid 60grader. Men ligger man på cirka 2000 varv så sticker den upp och ner! Impeller är ny iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 29 Juni , 2015 Rek. varv på V6:orna brukar ligga på 5000-5500 rpm. Får bara upp den till 4800 när jag gasar fullt utan växel! Detta tyder på att tändningen "med flit" begränsar varvet. Den närmaste förklaringen jag kan ge är att motorn av någon anledning går in i safe mode, men mig veterligen finns ingen begränsning till 4800 rpm. Jag misstänker istället ett fel i tändningen. Tyvärr saknar jag info om hur tändsystemet i din motor funkar i detalj. Det finns dock antagligen en tomgångsstabilisator som du skulle kunna prova att koppla bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 29 Juni , 2015 Vart kan en tomgångstabilisator sitta tror du? För den verkar så seg upp i varv! Men varför tror du att den har tappat 12knop cirka? Tack för dina bra svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 29 Juni , 2015 Och varför skulle den gå i save mode om det nu är så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 29 Juni , 2015 Vart kan en tomgångstabilisator sitta tror du? Jag har för mig att den sitter upptill på motorn. (36) i denna sprängskiss. Svart fyrkantig låda med sladdar ut. Men varför tror du att den har tappat 12knop cirka? Visste jag det så vore nog alla problem lösta. Men också denna uppgift är konstigt. Vid planing är hastigheten med god överensstämmelse proportionell mot motorvarvtalet. Med de siffror du har angivit ökar hastigheten 12 kn om varvet ökas från 4800 till 5500 rpm. Varvtalsökningen om 700 rpm motsvarar 700/4800 = 15 %, vilket innebär att 12 kn skall svara mot 12 % av toppfarten, som därmed blir 100 kn. Detta kan knappast vara sant. Det kan vara fel på varvtalsangivningen, farten eller både och. Notera att varvet mäts genom att mäta frekvensen på generatorn till batteriladdningen. Det finns alltså inget direkt beroende av tändsystemet, som i sig är oberoende av 12 V systemet. Och varför skulle den gå i save mode om det nu är så? Det vet jag inte. T.ex. många OMC Johnson/Evinrude har en SLOW mode som begränsar varvet till ca 2500 varv. Men, mig veterligen finns något liknande inte på din Merc utan där begränsar maxvarvet vid 6000 rpm nånstans. I övrigt så larmar motorn med ljud om det skulle uppstå fel. Larm/test-signaler avges vid varje start för att få koll på att systemet funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 30 Juni , 2015 Tack för svaren på allt! Ska undersöka sen mer efter jobbet! För de är stor skillnad på tiden upp till planing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 30 Juni , 2015 Mätte upp till 50knop med knopmätaren och gps förra sommaren. Nu är max 36/37 knop! Kanske är dags och byte motor. De verkligen tar tid för den att gå upp till planing och komma upp i varv! Sen med motorn intilltad så går varvar den max 4200. Men tilltar man ut så hörs det verkligen att den ökar i varv med reäl skillnad. Den nästa motar med motorn helt intilltad. Är detta rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 30 Juni , 2015 Motorn lämnar helt klart inte full effekt. Det förklarar seghet och bristen på varv. Frågan är varför effekten minskat. Det måste inte vara relaterat till förgasaren och inte heller temperaturen utan kan vara ett fel som tillkommit. Jag gissar utifrån din beskrivning att det är ett nytt fel. När funkade motorn OK senast? När funkade tempmätaren OK senast? Toppvarvet skall mätas med motorn maximalt uttiltad dvs med maximalt stävlyft. Varvet sjunker alltid när den tiltas in så att stäven pressas ned och maxvarvet då säger ganska lite. Varvökning vid uttiltning är precis vad man vill uppnå. Detta är alltså inte alls konstigt, utan problemet är fortfarande att hitta de bortsprungna hästarna. När man har problem med bortappad effekt bör man tidigt fråga sig om det kan bero på bränslebrist. Är så fallet, så finns risk att motorn går varm i förbränningsrummen, bränslet bidrar nämligen aktivt till kylning av dessa. För en 2-taktare tillkommer problemet att motorn kan få otillräcklig smörjning. Det finns alltså anledning att vara försiktig. Felaktig tändpunkt kan också ge skador med detta är nog mera ovanligt. Mot att felorsaken skulle vara bränslibrist talar det faktum att du inte kan få uppvarvet högre än 4800 obelastad. Detat tyder entydigt på ett problem med tändningen. Men för att gå vidare med bränslet: Blåsan bör hänga så att bränslet strömmar uppåt genom blåsan. Har du kollat bränslefilter och slangen med avseende på täthet? Kan du prova med en annan tank/slang? Blir det någon skillnad om du klämmer på blåsan när du konstaterar effektbrist? Ta ur stiften och kolla om några avviker i utseende. Passa gärna på att göra ett kompprov. Nödstoppet ryckt och full handgas. Så här kan du testa om det är bränslebrist: Skaffa fram något som du kan spruta bränsle med, t.ex. en injektionsspruta. Fyll den med helst oljeblandad bensin. Skruva i stiften igen. Öppna upp så att du kommer åt förgasarhalsarna. Ta upp motorn till ett varv dår du tycker den saknar effekt. Måste inte vara fullgas. Spruta i bränsle i förgasarhalsarna, börja med de med avvikande utseende.Om du på detta sätt kan uppnå en varvtalsökning, om än aldrig så liten och kortvarig så har du med stor säkerhet en bränslebrist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 30 Juni , 2015 Tack än engång för ett bra svar! ska testa efter jobbet mer! Ska försöka ta lite bilder/film! Förra sommaren gick den jätte bra! Under hösten byte ja förgasare och nu när jag kasta i den i sjön märkte ja hur seg den var! Haft den i värmegarage hela vintern och ny bensin i den! Hur ska stiften vara i färg? Ska blåsan vara hård under drift? Bytte iaf bensin filter igår! Tycker den blivit törstig också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 30 Juni , 2015 Hur ska stiften vara i färg? Kolla att alla är lika. Färgen är just nu mindre viktig tycker jag. Annars, kolla t.ex. denna guide: http://www.moppenet.nu/showthread.php/1471-Konsten-att-tyda-sitt-t%C3%A4ndstift! Ska blåsan vara hård under drift?Inte direkt, det är lite undertryck i slangen mellan pump och vätskeytan i tanken, men den skall heller inte vara ihopsjunken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 30 Juni , 2015 Tack för din kloka svar! Återkommer med mer info sen! Ska ta ur stiften sen efter jobbet. Tack än engång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 30 Juni , 2015 För att förtydliga, om du skall testa med att spruta in bränsle så skall det ske under normal drift, inte stillaliggande vid bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 30 Juni , 2015 De förstod jag! Duger det att pumpa på blåsan iställe.? Ska börja med och ta ut stiften och kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 30 Juni , 2015 (redigerade) Duger det att pumpa på blåsan iställe.? Inte istället, men börja med det. Där gäller samma. Blir det bättre är det ett bränsleproblem. Angående den trasiga förgasare. Det är ju inte så vanligt.Har du möjligen fått in vatten i förgasarna? Redigerad 30 Juni , 2015 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 30 Juni , 2015 Ska ner nu till båten och gteja lite! Återkommer med resultat. Detta med vatten vet jag inte! Byte tillbaka igår till den gamla förgasaren fast dom hela flottörena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
afverberg 0 Postad 30 Juni , 2015 5 Stift ser likadana ut! Men stiften längst ner på höger sida om man står bakom motorn är mycket renare än dom andra! Vet ej hur man lägger upp bilder här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 30 Juni , 2015 Ett viktigt konstaterande med stiften. Detta är ett lite för omständigt sätt att kommunicera. Skicka ett PM med ditt telefonnummer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser