Daniiel026 0 Postad 26 Juni , 2015 Har nyligen köpt mig en styrpulpetare med en Suzuki från -81. Motorn gick bra vid provkörning men när jag kom hem och lät motorn gå cirka 5 minuter började den gå allt mer ojämnt för att tillslut dö. Bytte tändstift och rengjorde både förgasare samt bränslefilter. Motorn kyler bra såvitt jag kan se. Ena stiftet blir blött och det andra är torrt, det sitter bara en tändspole på den. Kan det vara denna som spökar? Tändspolen blir inte varm samt har jag skruvat av den och leta sprickor utan framgång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 26 Juni , 2015 (redigerade) en spole motorn är ju tvåcylindrig?skall vara två spolar,kanske sitter ihop så det ser ut som en,nog den som pajat. Redigerad 26 Juni , 2015 av karluno Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 26 Juni , 2015 Då har den antagligen ett s.k. wast spark system och då funkar tändningen antigen till båda eller också till ingen av cylindrarna. Skifta stift och tändkabel nmellan cylindrarna. Flyttar sig vått/torrt då? Hur som helst skall det inte vara torrt på ena stiftet och vått på det andra. Försök att hitta orsaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 26 Juni , 2015 en spole motorn är ju tvåcylindrig?skall vara två spolar,kanske sitter ihop så det ser ut som en,nog den som pajat. http://www.brownspoint.com/store/pc/pdf/DT50_65(80-82).pdf Fig. 21 spole 2 är en waste spark spole och därmed endast en spole. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 26 Juni , 2015 Hallå,tack för svaren. Ska ut imorgon och prova detta. Återkommer med mer info Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 26 Juni , 2015 Var ut och kikade på motorn nu,startar upp men går orent direkt. Båda stiften ser nu lika ut nu. Vad kan det vara tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 27 Juni , 2015 Kikade lite mera idag,motorn gick bättre cirka 15 minuter men fortfarande lite ryckigt. Efter att jag stängde av den och satt på den gick den mer eller mindre bara på en cylinder. Provade byta plats på tändkablarna men fortfarande samma cylinder som knappt går. Komptestade igen och fick samma resultat på båda, cirka 8kg. Skruvade av förgasarna igen och ska göra rent dom ikväll igen. Vad annars kan det vara? Tändningsproblem lär det ju inte kunna vara nu iallafall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 27 Juni , 2015 (redigerade) Provade byta plats på tändkablarna men fortfarande samma cylinder som knappt går. Jag håller med, du har antagligen ett bränsleproblem, det är i vart fall inte tändningen. Det finns anledning att vara lite försiktig. Om motorn får för lite bränsle finns också risk att den får för lite smörjning. Det finns i ofs. ganska goda marginaler med 2 % inblandning. Du kan ganska lätt konstatera om den fallerande cylindern går magert, genom att spruta in lite bränsle i förgasarhalsen. Om detta ger någon som helst förbättring, om än under mycket kort tid så lider den av bränslebrist. Bränslepumpen drivs av tryckväxlingarna i ett av vevhusen. Om pumpen drivs av samma cylinder som funkar dåligt, så kan problemet bero på att bränslepumpen läcker in bränsle i vevhuset. Det innebär i s.f. att denna cylinder får för mycket bränsle. Redigerad 27 Juni , 2015 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 27 Juni , 2015 Ska prova det imorgon,har gått igenom båda förgasarna nu ikväll och gjort rent munstyckerna igen. Så jäkla tacksam för tipsen jag får är guld värt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 28 Juni , 2015 Lite uppdatering : Monterade ihop allt idag och den gick fortfarande dåligt,sprutade in startgas i den förgasarhalsen och vips gick den bättre någon sekund för att sedan gå dåligt igen. Har gått igenom bensinslangar m.m men allt ser ok ut. Vad kan detta bero på?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 28 Juni , 2015 Skruvade ner förgasaren och det är fullt med soppa i koppen så bensinen kommer ju fram dit. Gav mig nu på bränslepumpen och om jag förstår det rätt så ska den hålla tätt om jag blåser in. Det gör den NÄSTAN! Kan det vara membranen efter förgasaren som är dålig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 28 Juni , 2015 Se sprängskisser jag länkade till tidigare. Fig 7 (4) Insulator sitter fast på ett av vevhusen. I (4) finns ett hål in i vevhuset. Om det är hål på membranet/en till vänster om fjädern, så läcker soppa in i vevhuset. Gav mig nu på bränslepumpen och om jag förstår det rätt så ska den hålla tätt om jag blåser in. Förstår inte. Kan det vara membranen efter förgasaren som är dålig? Inte detta heller. Möjligen avser du bladventilen innanför förgasaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 28 Juni , 2015 Missade detta: Lite uppdatering :Monterade ihop allt idag och den gick fortfarande dåligt,sprutade in startgas i den förgasarhalsen och vips gick den bättre någon sekund för att sedan gå dåligt igen. Detta tycker jag är bevis nog för att problemet är bränslebrist. Du kan därmed glömma soppapump och bladventil och helt koncentrera dig på den förgasare som inte ger ifrån sig tillräckligt med bränsle. Återigen, se upp med att smörjningen blir bristfällig. Notera också att startgas är helt oljefri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 28 Juni , 2015 Det kanske vore bäst om du tar med den demonterade förgasaren till en verkstad som har en uttraljudstvätt. Kolla sprängskissen så att du demonterat allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 29 Juni , 2015 Har nu rivit ner bladventilerna och packningen var lite halvtaskig och när jag snurrade runt motorn så sög den bättre på dom undre ventilerna till den fungerande cylindern. Tog bort dom och kikade in i cylindrarna och såg då att den fallerande cylindern är helt oljig alltså får den för mycket soppa!? Skruvade av bränslepumpen och blåste upp tryck i den för att kolla om det läckte in i vevhuset men det var tvärtätt där,inte en droppe. Det skumma är att den går rent på startgas. Har nu kikat på slangen som går mellan cylindrarna se fig 1 nr 41. Enligt en anhörig ska det vara en backventil som tätar åt ena hållet vilket inte denna göra. Har beställt en ny backventil samt nya packningar till bladventilerna som kommer nästa vecka. Men tvekar på att detta är felet. Tänkte nu skifta över munstyckerna till den andra förgasaren och se om symtomen flyttar sig. Kom gärna med flera tips som kan göras under tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 29 Juni , 2015 (redigerade) (41) med slangar är till för att omfördela olja. Brukar kallas bleed system och kan omfatta många slangar.Check valve = backventil. Jag tycker inte att den kan inte förklara att motorn inte går. Möjligen få den att gå illa, men jag tror inte det. Väldigt skumt att den går med startgas. Redigerad 29 Juni , 2015 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 29 Juni , 2015 Såhär ser det ut iallafall,den oljiga är den som inte går rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 29 Juni , 2015 Går inte att ladda upp bilden här. Ska man köpa en renoveringssats till bränslepumpen när man ändå är igång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 29 Juni , 2015 (redigerade) För att undvika tvetydiga resultat brukar jag använda en injektionsspruta fylls med oljeblandad bensin för den test du gjorde med startgas. Startgasen har ju egenskapen att den kan få motorn att gå trots att förutsättningarna att få den att gå på bensin inte finns eller är dåliga.Det är väl lite för isärtaget nu för att testa med bensin antar jag. Jag skulle vänta med soppapumpen, men det beror ju på kostnaden och hur svårt det är att i så fall ångra sig att göra. Är det den cylinder som driver pumpen som fallerar? Redigerad 29 Juni , 2015 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 30 Juni , 2015 Klippen är privata, så ingen annan än du lär kunna se dem. Är det den cylinder som driver pumpen som fallerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 30 Juni , 2015 Nu borde du se. Det är den övre som inte går bra,är det den som driver bränslepumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 30 Juni , 2015 Fick ett tips nu på att det kunde vara den övre packboxen,vad tror du om detta?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 30 Juni , 2015 (redigerade) Nej det tror jag inte. Det jag tycker mig höra är en motor som går på 1-cylinder för att då och tända till och gå någon sekund även på den andra. Jag har svårt att koppla detta till bränslefel. Redigerad 30 Juni , 2015 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 30 Juni , 2015 Vad skulle du tippa på då?:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 1 Juli , 2015 Tändningen kan ge sådana här on/off fel, men med den konstruktion av T-sytsem som du har så förstår jag inte hur det skulle kunna komma sig om det inte vore tändspole/T-kabel eller T-stift. Men du har ju skiftat tändkablarna och konstaterat att samma cylinder fallerar. Återstår tändstiftet och även dessa har du ju bytt. Prova att skifta/byt stift igen. Om du har en tändningsinställningslampa, så koppla in denna och kolla om du kan se om den blinkar olika för de två cylindrarna. Du behöver inte kolla tändläget, bara se hur det blinkar. Annars kan du testa denna, som jag tror är en Thomas-1 favorit http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandningsprovare-2000017037/ Packboxarna som nämndes (det finns även en nedåt) ger främst startsvårigheter och jag tycker inte att det skulle förklara detta on/off beteende som jag tycker mig se på filmen. Jag har kollat på några andra filmer med DT 65/50 som körs med spolmuff men hittade vid snabb koll bara motorer som gick riktigt uselt på tomgång. Vad händer om du gasar på lite, hoppar cylinder 2 in då? Det känns lite som vi kört fast här. Thomas-1 och ni andra, hjälp gärna till med tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniiel026 0 Postad 1 Juli , 2015 Ska köpa den idag och koppla in,kan tyvärr inte felsöka då allt ligger i delar och jag väntar på nya packningar och backventilen. Den går ojämnt även på höga varv,ibland går den bättre och ibland sämre. http://m.blocket.se/vi/61318163.htm Funderar nästan på att köpa den och flytta över växelhuset,annars blir det vell ingen båttur isommar:/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser