pseudonym 1 167 Postad 24 Juni , 2015 Om man händelsevis har samlat på sig en samling av unika ölburkar eller bara är en storkonsument av dylika tingestar finns det ingen anledning att deka ner sig utan ta tag i projektet att återanvända dom till något kreativt istället. Varför inte bygga sig en luftvärmare till huset eller sommarstugan? http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2015 Har sett det där, kul med sådana projekt. Men till båten skulle jag hellre ha en soldriven varmvattenberedare. Min båtgranne vill ha en grej som gör öl av solljuset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 259 Postad 24 Juni , 2015 Men till båten skulle jag hellre ha en soldriven varmvattenberedare. Sådan här..? http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/kranar-blandare/duschboxar/dusch-blasan-20-liter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Juni , 2015 Om man händelsevis har samlat på sig en samling av unika ölburkar eller bara är en storkonsument av dylika tingestar finns det ingen anledning att deka ner sig utan ta tag i projektet att återanvända dom till något kreativt istället. Varför inte bygga sig en luftvärmare till huset eller sommarstugan? http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/ Egentligen inte så dumt och har sett den förr - då läste jag noga igenom hela sidan. Kul projekt och inovativt. Det hade varit nåt för min sommarstuga. Fast - jag är 66 år, halvvägs mot 67 och jag känner mig som en pigg 90-åring. Med tanke på min konsumtion av dylika drycker på burk historiskt sett, så blir jag nog minst 250 år innan jag får samlat ihop så många burkar att det räcker - om jag bara skulle använda de jag själv konsumerar. Hoppas man inte ens blir 90 i verkligheten. Jag tittade på en båt i Stockholmsområdet. Ett par hade köpt ett stålskrov och byggt "färdigt" det. De skulle ut på jordenruntsegling. Så rasade den marinkonventerade motorn och de tröttnade på projektet. Tur var nog det. Båten var en veritabel katastrof. Fast det var en sak som fungerade. De hade ett rör med lagom dimension för ölburkar, som gick från salongen till ett stuvutrymme. Röret mynnade i en stor sopsäck och lutningen på röret perfekt för att burkarna skulle glida ner i säcken. Vill jag få ner värmekostnaderna är nog en luft-luftvärmepump bättre att satsa på. Fast det lönar sig nog inte egentligen rent ekonomiskt, även om kabel för spänningsmatning redan är framdragen och jag kan göra de elektriska inkopplingarna själv. Fördelen hade varit att kunna ringa till stugan och höja värmen när vi åker från Kungshamn. Nu skall "90-åringen" försöka få på sig hängslebyxorna och arbetsskorna och ta sig upp på ställningen för att fortsätta byta det ruttna taket på friggeboden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2015 Men till båten skulle jag hellre ha en soldriven varmvattenberedare. Sådan här..? http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/kranar-blandare/duschboxar/dusch-blasan-20-liter Sådan har jag och det fungerar bra men jag skulle gärna ha något mer permanent. I trädgården la vi 20 m svart plastslang på lekstugans tak. En lite cirkulationspump satte fart på vattnet. Det gav massor med varmt vatten även när man tyckte att det inte var så mycket solljus. Sådan där moderna solfångare med vakuumrör är betydligt effektivare. Men jag har inte sett något sådant på en båt ännu? Vattenfylld svart mast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 259 Postad 24 Juni , 2015 Vattenfylld svart mast? ...brr... fatta vilken krängning det blir... många kilon i masten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 24 Juni , 2015 Nja....alltså....Peter_K..... När jag kör för motor hem båten från sjösättningsplatsen till bryggan för att masta på så märker man klart o tydligt vilken stor nytta masten gör. Som balansstången för en lindansare. Trots att masten står lodrät å inte horisontellt så funkar det som en sådan. Anledningen till att man inte vill ha tyngd i masten är inte just detta. Man vill ju inte ha extra kraftiga stag å slikt samt en levande krafen hos en tung mast påfrestar mera vid krängning. Sedan vill man att båten skall räta upp sig snabbt ådå gör "balansstången" motsatt verkan. Det är min "filosofi". Fick många år sedan i gåva en svart plastsäck att hänga ombord så man fick solvarmt duschvatten. Problemet var att solen följde inte med i gåvan. Den lyste med sin frånvaro när jag behövde varmt duschvatten. Det enda vettiga jag kan tänka mig är att köra en värmeväxlare från motorn, om man nu inte vill ha andra finessigare v.v.s lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2015 Lite vikt i masten skulle inte skada när man går för motor, metacentrum höjs och båten blir inte lika över-styv. Jämför tex med silor som sätter vikt i masten för att minska rullningen. När man seglar så vill man inte ha vikten i masten så då får man ta en lång varm dusch innan man sätter segel. -- Det finns en smart användning av denna ölburks-luftvärmare. På vintern, solen ger torr, varm luft som kan torka fukten ur skrovet. Detta har diskuterats tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser