Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Steenhouwer1

Mercury 50 EFI fyrtakt (2008) 3 varningssignaler

Rekommendera Poster

Hej

Hoppas att någon har erfarenhet om detta på det här forumet.

Var ute och körde med min nyligen införskaffade Ryds 478 för ca 1 månad sedan. 

Var ute och körde i ca 1 timme när plötsligt motorns varningssystem började tjuta. Den gav ifrån sig 3 varningssignaler, och sedan dröjde det ungefär 3-4 minuter tills den började ge ifrån sig 3 signaler till.
Jag stannade båten för att kontrollera vad det kan vara. Läste kort på nätet att det kan ha att göra med låg oljenivå. Kontrollerade detta och fyllde på en extradunk jag hade med mig.

Startade båten igen och körde iväg, men efter 2-3 minuter så började den tjuta igen.

Stannade båten och tittade vidare på webben och såg att det också kunde ha med kylningen att göra och att man kunde kontrollera det genom att titta på vattenstrålen från motorn att det rinner som det ska och samtidigt kontrollera att inget täpper igenom hålen där motorn tar in vatten. 

Såg fint ut så jag startade båten och körde iväg igen, men pipen kom tillbaka igen. Tänkte spontant att nu skiter jag i att det piper, jag måste bara in till hamnen. Tyckte ändå att det var konstigt att den pep då motorn gick kanon. Jag gjorde ändå ett tredje stopp för att söka på vad varningssignalerna kan ha för andra orsaker. När jag sedan skulle starta båten igen så gick den inte att starta. Startmotorn gick extremt trögt och det var som att den inte orkade starta. Då tänkte jag direkt att det kunde vara batteriet det är fel på. Kollade med förra ägaren, och batteriet har suttit i båten i 8 år. Så det borde väl vara dags att byta.

Köpte ett nytt batteri och båten fungerade klockrent igen andra gången jag åkte. 
MEN, problemet som jag trodde var löst försvann inte så lätt.
När jag skulle ut en tredje gång så börjar båten ge ifrån sig 3 signaler igen. Exakt på samma sätt som sist. Jag vågade såklart inte åka ut längre med båten, men jag tog en liten tur runt strax utanför min hamn, och efter 3 minuter så kom signalerna tillbaka igen.
Jag gav upp och körde tillbaka båten till hamnen igen, fruktansvärt frustrerad över att man inte vet vad det är, och ännu värre för att Mercurys handböcker måste vara det sämsta som någonsin har skapats. 
I nästan hälften av boken så står det "kontakta din återförsäljare". 
Mercury måste tjäna mer pengar på att få sina motorer lagade än vad de får för att sälja dem.

Så är det någon som har varit med om liknande problem, eller är det någon som kan lista ut vad detta kan handla om?

Väldigt tacksam för hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät ditt nya batteri med en voltmeter. Är det under 12V, så verkar problemet vara detsamma. Kanske finns där något som drar tjuvström, vilket du kan mäta med en amperémätare/voltmätare. Kanske lanterna? Länspump? Vet ej vad mer för förbrukare du kan ha, men gå igenom var och en av dem. Med lite tur är det där problemet är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis är det att motorn inte laddar har jag insett efter många felsökningar. Misstänker att det är något laddningsrelä som inte fungerar. Problemet är att det inte går att hitta någon som helst information på nätet om detta. Likt förbannat så är man iaf tvungen att ta upp båten och vänta över en månad för att få skiten fixat! :/ 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...