Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndyTheBest

Blir inte klok på Topcoat/gelcoat snacket

Rekommendera Poster

Jag har en Bayliner från -00.

Min fråga, har jag bara Topcoat som skyddar plasten mot vatteninträngning?

Den är inte bottenmålad och har aldrig varit, endast gått sötvatten och båten är som ny under vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska enkelt.

 

Gelcoat är polyesterplast - sån plast som båten i övrigt är byggd med - som färgats  med pigment till olika färger.

 

När man bygger en båt har man en form med en ganska slät yta, som poleras och vaxas och sen bestryks med släppmedel.

 

Först lägger man Gelcoaten - den pigmenterade och kanske något förtjockade polyesterplasten. i den kulör som man vill ha båten. Utanpå gelcoaten lägger man glasfiberlaminatet som bygger upp skrovet eller däcket eller vad det nu är som man tillverkar.

 

På insidan det färdiga skrovet vill man kanske ha en färg som skydd eller för att det skall se snyggare ut. Målade man med gelcoat så skulle denna klibba till "dödar". Dvs den skulle ha en klibbig yta under mycket lång tid. Jag gjorde så en gång - det tog flera år innan ytan blev klibbfri

 

För att undvika detta blandar man i ett par procent vaxupplösning i gelcoaten och får då nåt som benämns topecoat. Då blir ytan klibbfri när den härdat, precis som gelcoaten blir klibbfri i den vaxade formen.

 

Gelcoat är en aning tätare än opigmenterad polyesterplast - men den är inte tät. Det är därför man epoxybehandlar båtar. Epoxy är helt tåt till skillnad från gelcoate.

 

Nu är det ju inga stora mängder vatten som rinner som en strid ström genom en plastbåt, men helt tät är inte gelcoaten.

 

Det är ingen topecoat som du har i botten, utan gelcoat.

 

Sen kan det finnas nyare och bättre plaster på nytillverkade båtar - tyvärr är jag dåligt insatt i de senaste innovationerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska enkelt.

 

Gelcoat är polyesterplast - sån plast som båten i övrigt är byggd med - som färgats med pigment till olika färger.

 

När man bygger en båt har man en form med en ganska slät yta, som poleras och vaxas och sen bestryks med släppmedel.

 

Först lägger man Gelcoaten - den pigmenterade och kanske något förtjockade polyesterplasten. i den kulör som man vill ha båten. Utanpå gelcoaten lägger man glasfiberlaminatet som bygger upp skrovet eller däcket eller vad det nu är som man tillverkar.

 

På insidan det färdiga skrovet vill man kanske ha en färg som skydd eller för att det skall se snyggare ut. Målade man med gelcoat så skulle denna klibba till "dödar". Dvs den skulle ha en klibbig yta under mycket lång tid. Jag gjorde så en gång - det tog flera år innan ytan blev klibbfri

 

För att undvika detta blandar man i ett par procent vaxupplösning i gelcoaten och får då nåt som benämns topecoat. Då blir ytan klibbfri när den härdat, precis som gelcoaten blir klibbfri i den vaxade formen.

 

Gelcoat är en aning tätare än opigmenterad polyesterplast - men den är inte tät. Det är därför man epoxybehandlar båtar. Epoxy är helt tåt till skillnad från gelcoate.

 

Nu är det ju inga stora mängder vatten som rinner som en strid ström genom en plastbåt, men helt tät är inte gelcoaten.

 

Det är ingen topecoat som du har i botten, utan gelcoat.

 

Sen kan det finnas nyare och bättre plaster på nytillverkade båtar - tyvärr är jag dåligt insatt i de senaste innovationerna.

Tack för det utförliga svaret! Nu är jag med hur det ligger till. Då har jag endast Gelcoat som skyddar polyesterplasten mot vattnet. Jag har nyss plastat in en bogpropeller och fick huvudbry vad jag skall använda mig av att måla på polyesterplasten med. Vad jag läst på olika håll är att om man målar med Topcoat istället för epoxi under vattenlinjen så kommer pesten som ett brev på posten. Jag vill ju måla nu och inte vänta i flera veckor, vill sjösätta, det får bli samma som övriga båten fast Topcoat istället så att ytan blir klibbfri direkt. Men ok, epoxi hade varit mera korrekt under vattenlinjen, det håller jag med alla som säger det.

 

Mvh Andy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är ganska enkelt.

 

Gelcoat är polyesterplast - sån plast som båten i övrigt är byggd med - som färgats med pigment till olika färger.

 

När man bygger en båt har man en form med en ganska slät yta, som poleras och vaxas och sen bestryks med släppmedel.

 

Först lägger man Gelcoaten - den pigmenterade och kanske något förtjockade polyesterplasten. i den kulör som man vill ha båten. Utanpå gelcoaten lägger man glasfiberlaminatet som bygger upp skrovet eller däcket eller vad det nu är som man tillverkar.

 

På insidan det färdiga skrovet vill man kanske ha en färg som skydd eller för att det skall se snyggare ut. Målade man med gelcoat så skulle denna klibba till "dödar". Dvs den skulle ha en klibbig yta under mycket lång tid. Jag gjorde så en gång - det tog flera år innan ytan blev klibbfri

 

För att undvika detta blandar man i ett par procent vaxupplösning i gelcoaten och får då nåt som benämns topecoat. Då blir ytan klibbfri när den härdat, precis som gelcoaten blir klibbfri i den vaxade formen.

 

Gelcoat är en aning tätare än opigmenterad polyesterplast - men den är inte tät. Det är därför man epoxybehandlar båtar. Epoxy är helt tåt till skillnad från gelcoate.

 

Nu är det ju inga stora mängder vatten som rinner som en strid ström genom en plastbåt, men helt tät är inte gelcoaten.

 

Det är ingen topecoat som du har i botten, utan gelcoat.

 

Sen kan det finnas nyare och bättre plaster på nytillverkade båtar - tyvärr är jag dåligt insatt i de senaste innovationerna.

Tack för det utförliga svaret! Nu är jag med hur det ligger till. Då har jag endast Gelcoat som skyddar polyesterplasten mot vattnet. Jag har nyss plastat in en bogpropeller och fick huvudbry vad jag skall använda mig av att måla på polyesterplasten med. Vad jag läst på olika håll är att om man målar med Topcoat istället för epoxi under vattenlinjen så kommer pesten som ett brev på posten. Jag vill ju måla nu och inte vänta i flera veckor, vill sjösätta, det får bli samma som övriga båten fast Topcoat istället så att ytan blir klibbfri direkt. Men ok, epoxi hade varit mera korrekt under vattenlinjen, det håller jag med alla som säger det.

 

Mvh Andy

 

 

Om du inte har nån bottenfärg och vill ha en enhetlig färg, så skulle jag nog valt att måla med topecoat.

 

Visst, Gelcoat, topcoat, läcker lite vatten och värst är det väl i sötvatten har jag för mig.

 

Det där med plastpest är ju snackmässigt ganska överdrivet.

 

Visst - jag har haft en båt som hade ganska kraftiga pestangrepp när jag köpte den inom ett visst område. Anledningen var rent fusk vid tillverkningen.

 

Om du målar med topecoat, och vattenslipar till en perfekt yta om det är det du vill ha, måste du vänta ett antal veckor innan du epoxybehandlar.

 

Jag skulle slipat och spacklat runt tunneln, tills ytan var så bra som jag ville ha den. Sen skulle jag målat över topecoat i rätt kulör. Att få rätt kulör är väl det svåra i sammanhanget. När du är klar med lagningen, skulle jag sjösatt och sett glad ut.

 

Vill du epoxybehandla båten - då blir det väl ren epoxy - så skulle, i alla fall jag, väntat till nästa vår.

 

Man skall lyssna på goda råd, men man skall inte ta till sig allt. Vad som är goda råd måste man själv avgöra. Göra det som passar en själv bäst vid varje tillfälle - ibland blir det fel, men då har man lärt sig nåt.

 

Det finns hur många uppfattningar som helst, om prakiskt taget allt. Skulle man göra allt som föreslås skulle det bli fullständigt kaos. Dvs - du skall starkt ifrågasätta mig. Jag är en gammal stofil som hade passat bättre på 1800-talet. Det med 1800-talet sa färjeskepparn Albert Hansson på färjan Ägir, som gick mellan Gravarne och Smögen. Jobbade för honom två somrar i slutet på 1960-talet. Jag var helt insnöad på segelbåtar -  är det fortfarande. Albert menade att då (och även nu) fanns det båtmotorer och varför segla när det finns motorer.  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Tack för det utförliga svaret! Nu är jag med hur det ligger till. Då har jag endast Gelcoat som skyddar polyesterplasten mot vattnet. Jag har nyss plastat in en bogpropeller och fick huvudbry vad jag skall använda mig av att måla på polyesterplasten med. Vad jag läst på olika håll är att om man målar med Topcoat istället för epoxi under vattenlinjen så kommer pesten som ett brev på posten. Jag vill ju måla nu och inte vänta i flera veckor, vill sjösätta, det får bli samma som övriga båten fast Topcoat istället så att ytan blir klibbfri direkt. Men ok, epoxi hade varit mera korrekt under vattenlinjen, det håller jag med alla som säger det.

 

Mvh Andy

 

 

Om du inte har nån bottenfärg och vill ha en enhetlig färg, så skulle jag nog valt att måla med topecoat.

 

Visst, Gelcoat, topcoat, läcker lite vatten och värst är det väl i sötvatten har jag för mig.

 

Det där med plastpest är ju snackmässigt ganska överdrivet.

 

Visst - jag har haft en båt som hade ganska kraftiga pestangrepp när jag köpte den inom ett visst område. Anledningen var rent fusk vid tillverkningen.

 

post-106994-0-29101100-1433870363_thumb.jpg

 

Om du målar med topecoat, och vattenslipar till en perfekt yta om det är det du vill ha, måste du vänta ett antal veckor innan du epoxybehandlar.

 

Jag skulle slipat och spacklat runt tunneln, tills ytan var så bra som jag ville ha den. Sen skulle jag målat över topecoat i rätt kulör. Att få rätt kulör är väl det svåra i sammanhanget. När du är klar med lagningen, skulle jag sjösatt och sett glad ut.

 

Vill du epoxybehandla båten - då blir det väl ren epoxy - så skulle, i alla fall jag, väntat till nästa vår.

 

Man skall lyssna på goda råd, men man skall inte ta till sig allt. Vad som är goda råd måste man själv avgöra. Göra det som passar en själv bäst vid varje tillfälle - ibland blir det fel, men då har man lärt sig nåt.

 

Det finns hur många uppfattningar som helst, om prakiskt taget allt. Skulle man göra allt som föreslås skulle det bli fullständigt kaos. Dvs - du skall starkt ifrågasätta mig. Jag är en gammal stofil som hade passat bättre på 1800-talet. Det med 1800-talet sa färjeskepparn Albert Hansson på färjan Ägir, som gick mellan Gravarne och Smögen. Jobbade för honom två somrar i slutet på 1960-talet. Jag var helt insnöad på segelbåtar -  är det fortfarande. Albert menade att då (och även nu) fanns det båtmotorer och varför segla när det finns motorer.  :wacko:

 

post-106994-0-49087800-1433870409_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...