Manzzon 0 Postad 8 Juni , 2015 Har en Quick sbc advanced plus battery charger i min Askeladden Z7. Håller på och kikar på två nya batterier och efter lite läsning så är det nog två Biltema AGM batterier jag vill ha för att ersätta det gamla. Funkar den laddare jag har för dessa och isf bör jag ställa den på gel eller wet? http://www.cyber-bridge-marine.com/Marine-RV-Battery-Chargers.html Jag har även möjlighet att koppla in landström till båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roybean 0 Postad 14 Juli , 2025 Hej Manzzon. Gammal fråga men tror jag har svaret efter att ha grävt i detta då jag ställs inför samma frågeställning. Som bakgrund, jag har också en laddare Quick SBC Advanced 251 (samma som du?) som ska kunna ge 25A som också har enbart två lägen gel och liquid/float/wet. Jag har 1 x startbatteri 55Ah och 2 x 140Ah förbrukningsbatterier. Jag är ingen expert på det här men av vad jag har hittat på nätet och kopplat till mitt fall som ett exempel: 1. En tumregel för att avgöra om laddaren räcker att den ska kunna ge minst 10% av värdet för batteriets angivna Ah. Ex med ett 140Ah batteri behöver den kunna ge minst 14A. Inte helt tydligt för mig vilka Ah man utgår ifrån när man ska räkna fram de 10% när man har flera batterier, men får anta att varvet dimensionerat rätt, dvs att 25A räcker i mitt fall. Så om jag (eller du) byter till max samma storlek i Ah AGM-batterier så borde laddaren funka. 2. Annat att beakta är att laddkurvan funkar för ett AGM-batteri. En hemsida som beskriver laddkurvan för AGM är https://www.renogy.com/blog/how-to-charge-an-agm-battery. Enligt de gäller: "The right voltage and mode. Setting the right voltage for your AGM battery charging can prevent major issues. Set your charger's voltage and modes as follows: 4 - 14.7V: for standing charging. 6-13.8V: for floating charging (maintenance mode). The three charging stages When your AGM battery is charging, it goes through the following three phases: Steg I. Bulk stage: When charging is in earlier stages, the charger provides maximum current. It brings the battery to 80% of its capacity with the voltage rising to 14.7V. Steg II. Absorption stage: The battery starts reaching its full charge, reducing the current. At this stage, the voltage maintains itself between 14.4V to 14.7V. Steg III. Float stage: Once the battery is fully charged, the charger drops its voltage. It helps prevent issues like overcharging while maintaining the voltage at 13.6-13.8V." Om du tittar i instruktionsboken för laddaren kan du se att vad du får för spänning vid de olika laddstegen med din laddare. I min instruktionsbok står det att floatläget ger 14.1V för steg I-II och 13.5V för steg III. I gelläget är det istället 14.4V för steg I-II och 13.8V för steg III, se bifogad bild. Gelläget verkar passa bäst, hade varit toppen om man för steg I-II kunde gå upp till 14.7V men 14.4V är ganska nära. 3. Titta också på nya batteriets specifikationer. Olika AGM-batterier kan ha särskilda krav där de tex anger spänningsintervall för de olika stegen I-III. Just för Biltema hittar jag ingen sån info. Men för tex Victron hittar jag informationen. Gissar att det beror på batteritillverkaren. Även om jag tror laddaren funkar med AGM skulle jag på sikt vilja byta laddare. Har ju hänt en del sedan 2007. Säg gärna till om jag har missat något när man ska bedöma om laddaren funkar vid byte av batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser