Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mauritx

Klättra i mast (Dirken som går till bom och masten är felmonterad)

Rekommendera Poster

Jag upptäckte i fredags när jag skulle hissa storsegel att dirken är iväg (delen som man fäster i masten).  Jag har monterad den fel.  Den skulle monteras vi sidan av mastopen och nu sitter det i samma plats som akterwiren.  Skit..  så när man hissar segel på sluten, närmaste mastoppen sitter dirken precis framför likrännan så det blir extra jobbigare att hissa segel helt.  

 

Vad ska man göra? det går att hissa segel men som sagt det blir lite extra jobbigare på slutet.   Alternativen som finns är att

 

1. - Ta ner masten. Vilken jag vill undvika till vilken pris som helst (Vi har en dålig mastkran på klubben, den räcker inte helt ut, min båt är för bred så masten monteras "lutande".

 

2.- klättra i masten,  Jag har en stålwiren för att hissa storen och inga vinsch.  Vinsch finns dock för att hissa genuan men då kommer man på fel sidan. 

 

3.- Låta det vara eftersom det är bara iväg när man hissar segel, sen är det bara att lösa på den och då spelar ingen roll. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har samma problem med mastkran; den är "för bred" och det löser jag genom att montera en spring på skotwinchen som är på utsidan från bryggan med kranen som håller ut båten från bryggan. Men det är bara lite tips...

 

Jag hade fixat detta genom att antingen klättra i mastkranen, eller bli upphissad i densamma. Risken är ju att något går sönder - eller ännu värre; fastnar. Har varit med om ett segel som fastnat i masttoppen, det är sådär halvkul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade klättrat upp i mastkranen och dragit in masttoppen mot kranen t.ex. med fockfallet. Det är nog inte så tungt att dra in den en halvmeter och mycket mer än så kan väl inte behövas?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att klättra i mastkranen, inga steget på den, Om man skulle hissa sig med vinschen kommer man inte tillräcklig hög, mastkranen är 1 till 2 meter lägre än mastoppen.  

 

Fy vad jobbit det är just nu att vara segelbåtsägaren....   Allt krånglar ju... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det intressant med segelbåt, ständigt nya utmaningar. Jag skulle nog se om det finns någon båtklubb i närheten med högre mastkran med steg.

Se det positiva, hur du kommer att kunna berätta för beundrande barnbarn om hur du fixade ett problem i masttoppen utan att trilla ner. Plus tillfredsställelsen i att ha löst det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det enda alternativ är att ta ner masten igen, eller klättra i den. Vi för se vad jag gör.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två möjligheter;

Skaffa/låna båtmanstol och bli upphissad

alt

ryck ur dirken och sätt dit en rodkick alternativt Boomstrut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enklare att klättra upp i masten än att ta ner masten.

 

Det här behöver du;

En båtsmansstol, eller en sele eller rep att göra en säker sele av.

Två fall, lita inte på att ett fallet håller.

Två vinschar.

En person som hjälper dig att vinscha.

 

Det ena fallet fäster du i selen och det andra fallet har man då att den löper genom ett fäste i selen och ner till en ögla som du kan har fötterna i. På så vis kan du omväxlande belasta det ena och andra fallet, du tar dig upp ungefär som en mask.

 

Stå raklång, låt fallet som är fäst i selen ta all vikt och böj upp benen.

Din medhjälpare sträcker fallet till fötterna.

Du sträcker benen.

Din medhjälpare sträcket fallet som bara är fäst i selen.

osv, osv.

 

Egentligen klarar man detta utan vinschar, men...

 

Det är lika bra att öva nu för en annan gång måste du upp i masten när du inte har möjlighet att ta ner masten.

 

Lycka till!

Mackey

Lycka till!

 

 

 

man en ögla i som man får in fötterna i. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ha skor med stadig sula om du ska klättra, det gör ont mot repöglorna annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enklare att klättra upp i masten än att ta ner masten.

 

Det här behöver du;

En båtsmansstol, eller en sele eller rep att göra en säker sele av.

Två fall, lita inte på att ett fallet håller.

Två vinschar.

En person som hjälper dig att vinscha.

 

Det ena fallet fäster du i selen och det andra fallet har man då att den löper genom ett fäste i selen och ner till en ögla som du kan har fötterna i. På så vis kan du omväxlande belasta det ena och andra fallet, du tar dig upp ungefär som en mask.

 

Stå raklång, låt fallet som är fäst i selen ta all vikt och böj upp benen.

Din medhjälpare sträcker fallet till fötterna.

Du sträcker benen.

Din medhjälpare sträcket fallet som bara är fäst i selen.

osv, osv.

 

Egentligen klarar man detta utan vinschar, men...

 

Det är lika bra att öva nu för en annan gång måste du upp i masten när du inte har möjlighet att ta ner masten.

 

Lycka till!

Mackey

Lycka till!

 

 

 

man en ögla i som man får in fötterna i.

 

 

Jag har vinsch bara till genuan men då hamnar man på fel sidan.  Det som man kan använda av sig i så fall är storfallen som inte har någon vinsch och dirken för bomen som är en 6mm tamp, håller den att ha som stöd för fötterna? Sedan storfallen är en stålviren som är ihopsydd med en 10mm tamp, Tampen är ganska sliten. 

 

Jag tycker också jag ska försöka klättra för att det lär bli mera problem i framtiden och kanske till havs och då måste man kunna ta sig upp till masten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...