Gå till innehåll
fredag 12 juni 2026
Squidward

Vad är detta?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej på er!

Vi köpte en segelbåt i höstas och jag håller nu på och rensar upp bland lite sladdar mm. När jag kollade sladden från generatorn så såg den väldigt klen ut, typ 4-6mm2. Är inte detta för klent? 35mm2 hade väl varit mer lagom...

Det sitter en pryl mellan generatorn och batteribanken som jag inte riktigt vet vad den har för funktion:

post-107220-0-74154700-1433667377_thumb.

Klargörande: det går en sladd in från generatorn och en sladd ut till batterierna, inga andra sladdar är kopplade till denna prylen.

Jag bifogar också en bild på generatorn ifall någon vet märke och modell på den:

post-107220-0-40875500-1433667445_thumb.

Så min fråga ut till cybervärlden är om någon vet vad det är för generator och pryl?

Jag undrar också om jag har någon nytta av en kraftigare generator och vad man i så fall ska byta till?

Mvh Kent

post-107220-0-74154700-1433667377_thumb.jpg

post-107220-0-40875500-1433667445_thumb.jpg

Redigerad av Squidward

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon diodhistoria för att skilja på start och förbrukningsbatteri.

Byts med fördel ut mot ett relä, förslagsvis BTs för en tvåhundring.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om det är som du säger är den ju helt onödig då det bara går en kabel ut från den, och den är kopplad till samtliga batterier :unsure:

Men det är väl ändå så att kabeldimensionen (4-6 mm2) är för klen?

Redigerad av Squidward

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vild gissning, sladden är inte så lång innan den ansluter till en grövre kabel, tror att många generatorer i lite äldre båtar är på max 35 A, och i så fall räcker sladden till. Kolla med ett nomogram, finns hur många som helst på internet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att fästena passar, enklare om man slipper snickra där. Att avståndet axiellt mellan fäste och remskiva är lika så att remmen inte drar snett, kanske kan fixas med brickor. Att den får plats. Att remskivan inte är större än den gamla=kräver högre varv på motorn för att ladda, kanske kan flyttas. Jag bytte min gamla hpd-generator på min Farymanndiesel mot nån sorts ny volvoanpassad, helt problemfritt, det kanske finns en standard?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Jag ska kolla upp de måtten :)

Jag kan dock säga redan nu att remskivan är större på den som sitter i båten, men ska kolla att man kan byta. För annars går den väl för fort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte att det är någon nackdel att den snurrar fortare, men det finns säkert dom här på MG som vet bättre än jag. Du kanske får skaffa kortare rem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken motor är det? Små klena motorer orkar inte alltid dra en stor kraftig generator, det blir inte mycket kvar att driva båten med.

Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

65A obetydligt över 1 hk, det går nog bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...