Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
MariaE

Båtplats?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ny här, hittade inget passande forum så jag la det här.

 

HUR gör man för att hitta båtplats? Skulle vilja ha en i närheten av fristad. Säven eller Öresjö.. Tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG

 

Det går nog bra att ställa frågan i Övrigsnacket. Egentligen är det för många olika kattegorier enligt min mening.

 

Oavsett var man skriver så syns de 70 senaste aktuella trådarna på Bryggsnacket.

 

Kollar aldrig nån annan stans än där.

 

Har en 2,5 meters båtplats som jag inte får användning för i år. Tyvärr ligger den i Kungshamn - och det är ju en aning långt bort för din del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG

 

Det går nog bra att ställa frågan i Övrigsnacket. Egentligen är det för många olika kattegorier enligt min mening.

 

Oavsett var man skriver så syns de 70 senaste aktuella trådarna på Bryggsnacket.

 

Kollar aldrig nån annan stans än där.

 

Har en 2,5 meters båtplats som jag inte får användning för i år. Tyvärr ligger den i Kungshamn - och det är ju en aning långt bort för din del.

2,5 meter? Kan man få plats med nåt större än en gummibåt där? Hehe......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Välkommen till MG

 

Det går nog bra att ställa frågan i Övrigsnacket. Egentligen är det för många olika kattegorier enligt min mening.

 

Oavsett var man skriver så syns de 70 senaste aktuella trådarna på Bryggsnacket.

 

Kollar aldrig nån annan stans än där.

 

Har en 2,5 meters båtplats som jag inte får användning för i år. Tyvärr ligger den i Kungshamn - och det är ju en aning långt bort för din del.

2,5 meter? Kan man få plats med nåt större än en gummibåt där? Hehe......
I SvD idag finns en båt på 10,95x2,19 så det går nog bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har en 2,5 meters båtplats som jag inte får användning för i år. Tyvärr ligger den i Kungshamn - och det är ju en aning långt bort för din del.

2,5 meter? Kan man få plats med nåt större än en gummibåt där? Hehe......

 

 

Det beror ju på vilken bredd gummibåten har. Är den bredare än 2,5 meter får den i teorin inte plats. 

 

För min lilla bohujulle - bilden uppe till vänster - 1,65 m bred duger den gott.

 

Permanent båtplats för min havsfidra - 2,22 m bred - i 10 år

Min Storidra- 2,40 m bred - låg där ett antal år utan problem.

Hade en Fingal - även den 2,4 m bred - liggandes där en sommar.

 

Även min motorseglare - 3,05 m bred har legat där ett halvår - vinterhalvår. :rolleyes:

 

Skulle tro att alla dina båtar skulle få plats på min 2,5 m plats under en kortare period.

 

Blev erbjuden att byta till en 2,0 m-plats, men den låg så dumt till så jag behöll den platsen jag har till min lilla båt.

 

Hur mycket marginal behöver du ha för att klara av att styra in på en plats. :P

 

Lärde mig på Utö för styvt 10 år sen att det går fint att baka in styvt fyra meter bred båt i ett hål på styvt en meter. Om man bara vågar, har ett starkt självförtroende och inte berörs av andras protester och en stark motor går det fint. Har sen vid enstaka tillfällen tillämpat metoden i fulla gästhamnar med gott resultat. :)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...