Gå till innehåll
lördag 13 december 2025
FlyingDutchman

Motorkuddar MD3B

Rekommendera Poster

Verkar som mina 2 främre kuddar har pajat eller infattningen. Såg att motorn hoppade lixom upp och ner på höger sida.

Jag kollade Volvo Penta delar och det verkar finnas 2 kuddar en mjuk och en hård. Vad skall man ha?

Båten är en Albin 25

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-21-13750.aspx

Såg denna text på sprängskissen.

Mjuka gummikuddar., Elastisk motorupphängning får ej monteras på motor med reduktionsbackslag, utv 3,42:1.

Jag har dock ingen aning vad för backslag jag har, Original antar jag vad det nu är.

Tänkte åka ner i helgen och se om jag kan se vad det står.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som mina 2 främre kuddar har pajat eller infattningen. Såg att motorn hoppade lixom upp och ner på höger sida.

Jag kollade Volvo Penta delar och det verkar finnas 2 kuddar en mjuk och en hård. Vad skall man ha?

Båten är en Albin 25

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-21-13750.aspx

Mjuka gummikuddar., Elastisk motorupphängning får ej monteras på motor med reduktionsbackslag, utv 3,42:1.

Jag har dock ingen aning vad för backslag jag har, Original antar jag vad det nu är.

På en MD3B i Albin 25 brukar det sitta ett RB-backslag. Om kravet gäller en speciell utväxling av RB-backslag eller generellt är ju lite osäkert så som texten är skriven,

Men jag hade gått på hårda kuddar. I synnerhet som MD3B-motorn inte är ett under av balans och vibrationsfrihet så kan det hända att de mjuka helt enkelt blir för veka. Dessutom kan det hända RB-backslaget är mer känsligt för rörelser genom sin konstruktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är en Albin 25

På en MD3B i Albin 25 brukar det sitta ett RB-backslag. Om kravet gäller en speciell utväxling av RB-backslag eller generellt är ju lite osäkert så som texten är skriven,

Men jag hade gått på hårda kuddar. I synnerhet som MD3B-motorn inte är ett under av balans och vibrationsfrihet så kan det hända att de mjuka helt enkelt blir för veka. Dessutom kan det hända RB-backslaget är mer känsligt för rörelser genom sin konstruktion.

Satsa på hårda. De mjuka brukar vara avsedda för installationer med kardanaxel och separat tryckskott. Har du vanlig axel och motorn tar upp tryckkrafterna från propellern är det hårda som gäller. Det kan vara skälet till rekommendation om backslaget med, en del backslag måste ha trycket från propelleraxeln för att fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är hårda som gäller i ditt fall.

Byt alla, de främre brukar torka sönder som i ditt fall, dom bakre som är mer utsatta för oljesöl brukar lösas upp och sacka ihop.

Glöm inte att schimsa om maskinen efter bytet, så att axel och medbringare linjerar, och att axeln är mitt i hylsröret, så du slipper höra axeln klonka i röret.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Schimsa. det låter jobbigt. Måste man ha något verktyg för det? eller lägger man bara i schims och använder ögonmåttet?

Tyvärr har jag lite olje läckage fram så det är där det är lite olja. back är det rätt fritt från olja förutom det jag spillt när jag fyllt på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Schimsa. det låter jobbigt. Måste man ha något verktyg för det? eller lägger man bara i schims och använder ögonmåttet?

Tyvärr har jag lite olje läckage fram så det är där det är lite olja. back är det rätt fritt från olja förutom det jag spillt när jag fyllt på.

Tyvärr ÄR det jobbigt om man vill ha det helt bra.Annars riskerar man varmgång i tätning, slitage i cutllesslager eller klonkande kast i hylsröret som Pentax beskrev.

Ofta behöver man börja på land för att grovrikta och centrera axeln i hylsröret (man får ta bort tätningen om det skall bli exakt) för att sedan finlira med båten i vattnet om den fortfarande kastar. Finns många olika metoder för att rikta, sök på forumet. Antagligen funkar vissa bättre med vissa båt/motor kombinationer än andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr ÄR det jobbigt om man vill ha det helt bra.Annars riskerar man varmgång i tätning, slitage i cutllesslager eller klonkande kast i hylsröret som Pentax beskrev.

Ofta behöver man börja på land för att grovrikta och centrera axeln i hylsröret (man får ta bort tätningen om det skall bli exakt) för att sedan finlira med båten i vattnet om den fortfarande kastar. Finns många olika metoder för att rikta, sök på forumet. Antagligen funkar vissa bättre med vissa båt/motor kombinationer än andra.

AJ fan. Det låter inte bra. Bra mycket mer jobb än jag tänkt mig. Frågan är hur fel det kan bli om jag bara byter dom trasiga på högersidan som det är idag hoppar motorn ca 1 cm och det har inte skapat några problem med varm axel eller läckage från tätningen. Så om jag mäter upp och det nya fästet inte är högre borde jag klara mig.

Hade varit skönt att slippa ta upp båten och göra massa jobb nu igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att dig en fingervisning om marginalen vid uppriktning.

Om du håller ihop kopplingshalvorna mellan axel och backslag, så får inte ett 0,1 millimeters bladmått inte gå in någonstans mellan halvorna.

Det finns trådar om uppriktning här på forumet, använd sökfuntionen.

Att bara byta den trasiga, nja, för att få så bra resultat som möjligt byt alla då maskinen i fråga verkligen behöver bra bra upphängning och uppriktning då den inte är med dom som har en lugn och jämn gång.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är en Albin 25

Om man tittar i reservdelslistan ser man att både de hårda och mjuka kuddarna är ersatta av samma kudde 849170. Sen finns det en med nummer 833950. Det är lite luddigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...