Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Najadskipper

Rutten akterspegel

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Ny här på forumet, som ju ser ut att innehålla rejält med kunnigt folk.

 

Här är min första fråga: Vi har en Bombard Ax3 som jolle ombord på vår segelbåt. Den har i 90% av sitt liv legat nedpackad i sin väska (som egentligen bara är ett ganska öppet fodral som sveps om jollen) uppe på däck. Knappast torr förvaring alltså.

 

Förra säsongen märkte vi att den tog in vatten i aktern och under vårrustningen har vi kunnat konstatera att båda nedre hörnen i akterspegeln - mellan durk och pontoner - är ruttna. Där fanns en gammal limning av gummiduk mot träet som släppt. Och där inne har trä't ruttnat till en mjuk massa.

 

Bombard_Ax3_zpsvfzclf3r.jpg

 

I valet mellan ny båt och reparation, valde vi att satsa på en ny från Hjertmans. En 7OC 277 cm, som ser tillräckligt bra ut för våra behov.

 

image_zps4on23a09.jpg

 

Men - vad ska man göra för att undvika liknande problem i framtiden? Jag förmodar att "låta båten torka ut ordentligt med jämna mellanrum" kan vara ett bra råd. Någon som vet något annat man bör tänka på för att få bättre livslängd på en trä-akterspegel, som lever i en fuktig miljö? Bör vi ta ned jolle-väskan i ruffen varje gång båten ligger still under längre perioder? Och då packa upp den så den får lufta. Verkar ganska omständigt? Hur göra ni andra gummibåts-ägare?

 

Tack på förhand!

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bombard Ax3 - då har den väl några år på nacken....

Gummijollar är tyvärr inte evighetsmaskiner. Jag skrotade min gamla för två år sedan. Men då var den över 20 år gammal och gummit hade gett upp.

 

Om du vill minska risken att din nya jolle ruttnar så räcker det nog att du försöker lägga den så att vattnet rinner ur den vid akterspegeln. Om det inte står något vatten inne i jollen så bör det ju torka invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...