Patrikone 2 Postad 22 Maj , 2015 (redigerade) Hej, Jag installerar nya grejer i ny (begagnad) båt och inser att jag har slut på friska kontakter att ta ström från. Det finns en oanvänd rad nederst på elpanelen som man kan bygga ut med nya säkringar/inkoppling. Jag har letat runt på nätet efter dessa gamla automatsäkringar som bör vara från 2007/08. Någon som vet var man skulle kunna köpa dessa gamla säkringar? Jag har inte lust att låna el från nåt annat, t ex belysningen, vilket är frestande, men då har man börjat ormboet Redigerad 23 Maj , 2015 av Patrikone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 23 Maj , 2015 Säkringstypen användes ofta i paneler men tveksamt om den går att få tag på. Borde gå att ersätta med Biltemas variant http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombrytare/Automatsakring-12-V-2000021268/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 23 Maj , 2015 Tack Bhemac, provar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 24 Maj , 2015 Nej, Biltemas säkring passade inte i min panel, jag får leta vidare på Hjertmans eller nåt. Annars, någon som har tips på en bra firma i Göteborg som kanske har lite större sortiment på båtel eller mer udda/gamla grejer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 25 Maj , 2015 (redigerade) Nej, Biltemas säkring passade inte i min panel, jag får leta vidare på Hjertmans eller nåt. Annars, någon som har tips på en bra firma i Göteborg som kanske har lite större sortiment på båtel eller mer udda/gamla grejer? Prova ELFA i Mölndal. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=0 Redigerad 25 Maj , 2015 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 25 Maj , 2015 Elfa har slagit igen butiken i Mölndal. Tema elektronik på Nordostpassagen 7 i Göteborg finns kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 25 Maj , 2015 Tack för tips! Jag var hos Hjertmans och Seasea idag men deras automatsäkringar måste skruvas fast utanpå panelen via en utanpåliggande ring, med andra ord måste jag ta hål i "gummiknappen" på panelen vilket vore tråkigt. Det jag behöver skall man "snäppa" fast i en liten plastcylinder på insidan gummit. Blir nog inte lätt att hitta en sån men jag provar Nordostpassagen. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 25 Maj , 2015 Är du säker på att man inte kan få loss gummi-tutten? Dina säkringar verkar väldigt lika min som kommer från en skrotad panel. Dessa säkringar var väldigt vanliga fö 15-10 år sedan, jag aldrig sett någon som inte varit gängad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 26 Maj , 2015 (redigerade) Det finns ingen gänga i cylindern, är mer som en snabbkoppling som snäpper fast om säkringen. Jag kan dock inte ta loss en säkring och visa för varje enskild säkring sitter fastlödad i en lång styv koppartråd som levererar plus till varje enskild säkrings ena tapp. Ligger på en slinga typ men kan inte tas bort. Från den andra tappen på varje säkring går det ut en tråd till varje enskilt instrument. Det är helknepigt för mig att begripa hur man skall ta ström där. Plus kan jag väl ta från slingan men minus kan jag inte ta om man inte vill skruva loss hela skrovsidan. Det vore ju enkelt men vill undvika att låna minus eller dela från något annat då jag är rätt så novis på el och inte vill göra något fel. Jag vill installera en VHF men vill helst inte återuppta min signalistkarriär med en stor fet kortslutning av den nya radion eller hela båten Redigerad 26 Maj , 2015 av Patrikone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 26 Maj , 2015 Så här ser det ut.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 26 Maj , 2015 Släng in en hängsäkring bakom panelen så länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 26 Maj , 2015 Bhemac, jag är dessvärre novis, vad i hela friden menar du med att slänga in en hängsäkring? Tänker du en sån bit röd kabel med en liten svart säkringsbox fastmonterad mittpå? Såna har jag. Men jag undrar hur och var jag skall hitta en ledig minus? Jag ville ju inte dela kontakter för att undvika ett ormbo, men finns det ingen bra lösning så kanske det är det enda som återstår? Vad tycker du om det, kanske gå på stereons minus? Den sitter bra till, ser ingen annan tillgänglig minus bakom panelen annars, de är dragna gud vet var.. Tack för svar och tålamod med en som fortfarande har en hög inlärningskurva på båtel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 26 Maj , 2015 Ja den typen av säkring menar jag, den duger tsv. Till vintern kan du riva ner panelen. klippa av kopparråden och få bort skärningen för närmare studier. Ledig minus hittar du på minusplinten Det bör finnas en sådan dit alla (troligen svarta) kablar går. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 28 Maj , 2015 Tack. Jag skulle också leta efter en minus på minusplinten om den bara fanns! Har införskaffat en liten spegel på en teleskopstång så den skall in bakom panelen i helgen så jag kanske vet var jag skall börja skruva. Det är såklart både trångt och mörkt dock. Egentligen vore det bra om man hade fler leder i armarna när man har båt. Återkommer om jag har någon lycka med det. Vad med idén att ta minusen i stereon? Dum idé eller gångbar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 28 Maj , 2015 Om du har -12 v till stereon så kanske du kan följa den kabeln för att hitta plinten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 724 Postad 28 Maj , 2015 Använder ofta kameran i mobilen i liknande situationer. Sätter på kameran, sticker in handen och tar en bild, tar ut kameran och ser vad som kom med och hur det ser ut därinne. Ibland sätter jag den på video, behöver dock ofta hjälp-ljus då, och filmar med en vridande rörelse vilket brukar visa var kablarna kommer in och går ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 28 Maj , 2015 Om du har -12 v till stereon så kanske du kan följa den kabeln för att hitta plinten. Ingen dum idé alls! Det verkar vara den enda prylen i konsollen som inte är fabriksmonterad och därför kanske inte snyggt men opraktiskt är gömd nånstans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser