Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
larsa0913

Ordning på tändkablar

Rekommendera Poster

Hej, har haft symptom med motor som gått fint varm men ojämnt när kall och precis startad (två cylindrar ibland) och sett att gnistan på nr. 2 är svag/obefintlig. Monterade isär kolen/tändkablarna för att kontrollera men gjorde missen att inte noga kolla hur de ska sitta och nu startar den inte ens med startgas... Kanske kan det vara så lätt att jag har satt kablarna till fel kol/stift? Bifogar bild på Mercury 60 hk från 88 (9537384). 

Mvh 
Larsa 

post-107027-0-33033300-1431280465_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En vild gissning de gröna till 1 och 2 är omkastade om de nu är signalen ändra tillbaks dem eller skifta om 1 och 2 tändkabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rimlig gissning, den HÄR skissen för en 70-hästare verkar kunna styrka den.
(Inkommande ordning brun-vit-violett stämmer, utgående grön-grönröd-grönvit är svåra att särskilja på fotot men de är inte korsade i skissen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas & Nikitalord! Det konstiga är att jag är nästan helt säker på att de gröna satt som på bilden tidigare men inte tändkablarna. Kan det finnas någon anledningn att korsa dessa och ändra tändkablarna - kan även detta fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när alla har kamera i telefonen, fota innan ni lossar kablar, slangar och dylikt, det sparar mycket bekymmer.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när alla har kamera i telefonen, fota innan ni lossar kablar, slangar och dylikt, det sparar mycket bekymmer.

 

 

Kalle

Ja, nu har jag lärt mig en nyttig läxa...  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rimlig gissning, den HÄR skissen för en 70-hästare verkar kunna styrka den.

(Inkommande ordning brun-vit-violett stämmer, utgående grön-grönröd-grönvit är svåra att särskilja på fotot men de är inte korsade i skissen.)

Nu har jag hittat rätt bild till min motor tror jag så hoppet om en quickfix verkar vara ute (för visst är cyl nr. 3 den översta)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...