Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
HenkeW

Kan inte stänga av motorn med nyckeln

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder. Motorn går inte att stänga av med nyckeln utan det blir till att rycka tändkabeln, med visst pirr i fingrarna.

Motorn är en volvo penta AQ171c från -89. Tändningslåset är bytt av tidigare ägare, men det är ju ingen rocket-science att koppla in då det endast är tre kablar.

Någon som har något tips??

Ska under morgondagen kolla upp alla jordningar. Tändmodulen är bytt, men med samma resultat.

Ytterst tacksam för tips!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska den stängas av med nyckeln? Min ska strypas i bränslet, annars bränns väll regulatorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld är TS maskin en bensinare.

 

Det måste nästan blivit någon felkoppling vid byte av tändningslåset.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns avlägset med felkoppling på dessa tre. En batteriplus, en till tändning och en till startmotorn.

När nyckeln står i 0-läget är det bara spänning på batteriplus.

Jordfel eller kortslutning i kabelstammen är mina gissningar. Men som sagt, alla tips mottages gärna. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall får tändspolen spänning från något annat håll .

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det låter som ett alternativ. Får mäta lite i kabelstammen.

Är lite fundersam på generatorn. I schemat för båten är det ritat ett motstånd på ena utgången(61 alt. D+), istället för laddningslampan. Men jag har inte sett det. Så ska lokalisera det, om det nu sitter något. OM det nu inte sitter något går det 12V till tändmodulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Har du inte ett löst relä för laddninge isåfall ska alla anslutningar dit?

 

Kör du förmagnitesiringen direkt tillbaks på t-låset så blir det + matning hela tiden även när du har låset avstängt lägg lampa i serie istället så är problemet löst.

 

googlade på anslutning 61 och såg bland texten denna mycket tydliga förklaring:

 

D+/61  är utgående spänning från de små s k magnetiseringsdioderna i generatorn, den ska kopplas till motsvarande anslutning på laddningsregulatorn. Dessutom ska D+ anslutas till batterispänning efter tändningslåset via laddningskontrollampan, detta dels för att få kontroll på om generatorn fungerar och dels för att generatorn behöver "startmagnetisering" via lampan för att komma igång. Laddningslampan bör vara på minst 2 W, gärna 4 W i ett 12 V-system. Om den är för svag eller saknas helt kan man råka ut för att motorn måste rusas upp i högt varv innan laddningen kommer igång, men sedan fungerar allt normalt. Det är av denna anledning det finns två D+ anslutningar på generatorn.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! :)

AQ171c har elektronisk tändning, så har inget separat relä (tror jag). Enda relät som har med tändning/start att göra är det som drar solenoiden på startmotorn.

Så för mig låter det som att motståndet i mitt fall är borta/bränt. Laddlampa vore ju inte fel att ha, men innebär en del kabeldragning. Får ta fram elläran och räkna fram storleken på motståndet så det motsvarar en 4W glödlampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ser att det är inbyggt laddrelä.    

 

Bara tagit en snabb titt på schemat men reagerar på att så hade inte jag byggt elen, är säkring 8 lätt oxiderad eller något glapp finns vid tändlåsets utgång så får inte generatorn förmagnitesering och du kör utan laddning utan att märka detta om nu verkligen generatorn behöver förmagitesering, du kan ju prova att lossa den och kolla laddningen eller om du vill slippa lampa/motstånd släng dit ett relä som bryter kretsen när du vrider av nycklen.

 

En gissning är att resistorn inte bara är ett motstånd utan en diod så inte backström ska påverka övriga komponenter .

 

Förr när man ville vara ful och pruta rejält på köp av gamla volvo 140 bilar så glappade man på yttersta säkringen och då lös laddlampan, ser nästan ut som du har samma typ av koppling till generatorn vi säkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Problemet löst!!!

Kabeln från 61 på generatorn satt ihop med kabeln som går in i kabelstammen. Satt två "fabriks monterade" kabelskor som jag gissar ska sitta på motståndet.

Kopplade isär och kopplade in en 2 watts lampa o vips funkar det!!! :)

Undrar var klåparen innan gjort av motståndet? (Köpte båten i höstas så har inte kört själv) Han hade bytt generator påstod han och den ser nyare ut än -89, så det kan nog stämma.

Ska leta rätt på ett motstånd, som antagligen innehåller en likriktare oxå precis som du skriver. Har ju en poäng i att säkring 8 (som är en glasrörssäkring) kanske kan stöka till det om den glappar. Så ett relä kanske är bättre.

 

Tack för tipset!!! Båtsommaren vart inte längre så avlägsen! :)

 

http://pull01.wholesalemarine.netdna-cdn.com/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/v/o/vol-834784_lg.jpg

Bild på motståndet. Kostar ca:500-600 kr...

Redigerad av HenkeW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...