Gå till innehåll
måndag 29 juni 2026
ekan76

Motorproblem

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vad kan vara fel? När motorn kommer upp till strax under 4000 varv, då börjar den gå ojämnt +-400 varv. Har bytt bensinfilter samt kontrollerat vattenseparatorn men inte funnit något vatten. Även haft i k-sprit så vatten i bensinen ser jag som uteslutet.

Motorn är en Volvo Penta 4,3 gxi -05

Tacksam på förslag på vad som kan fela

//Andreas

Redigerad av ekan76

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hälla K-sprit i tanken gör bara saken värre. Problemet med dagens bensin, är att det redan är 5% etanol i den när man köper den. Det gör att vattnet blandar sig med bränslet, och inte stannar i vattenavskiljaren. När man konserverar motorn på hösten, bör man köra motorn med konserveringsbränsle från en lös tank. Helst ska man använda 98 oktan, med tillsats och lite tvåtaktsolja. Då skyddar man bränslesystemet från korrosion. Jag tycker du ska mäta bränsletrycket, och se om det är för högt eller för lågt. Om det är för högt, är förmodligen silen i tryckregulatorn igensatt. Det är partiklar från bränslepumparna som sätter igen silen. Volvo Penta rekommenderar att silen tas bort, och ersätts med ett E-clip, för att behålla trycket mot tätningsringen. Om trycket är för lågt, kan det vara fel på någon pump, strypning i någon ledning eller läckage så att luft sugs in i systemet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har du hittat felet ännu?

Kolla aven dina jordpunkter så att dom är rena från oxid.

På 5,7 Gxi sitter det 1+1 jordpunkter i bakkant motor varje sida, kanske lika dant på v:6an.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För många problem sedan hade jag ett liknande problem med min motorcykel. När jag närmade mig 10.000 varv började den misstända.

Efter mycket felsökning visade det sig att en skruv hade lossnat och kortslöt mot plus.

Vid vissa varv blir det särskilda vibrationer som kan framkalla lustiga problem. Som någon annan skrev, leta glapp i kontakter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...