Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
tobbo166

Har problem med temperaturmätaren, (bränslemätaren), saknar färskvattenmätare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Historik:

Den var uppe på 120 grader då vi slog av. Seglade sedan in i hamn utan motor. Kopplade om från sötvattenskylning till sjövattenkylning pga vi trodde motorn kokade.

Inte glasklart att den kokade, kan ju varit fel på mätaren/givaren/annat också.

Nåt spök med termostaten, kom inget vatten i aktern/ur avgaslimpan. Tog bort termostaten. Körde sedan hela semester sjövattenkylt och utan termostat.

 

Fel/symptom:

När man slår på tändningen rör sig temperaturmätaren ett litet hack uppåt, men fortfarande under 40 grader.

Mätt på givaren, den ger ca 6,7 V. Den sitter på styrbords sida av termostathuset. Tog loss givaren och stoppade i en vattenkokare. Mätte sedan med mätinstrument, satte på vattenkokaren. Spänningen steg sakta, när vattnet kokar är spänningen 7 V. Betyder detta att givaren är ok?

Temperaturmätaren rör sig inte ett skvatt under hela proceduren.

 

Det här att den hoppar till när man vrider på tändningen, är det ett bevis på att den är ok? I så fall kanske givaren är trasig, den kanske ska öka till 13 V eller så när 100 grader? Kan man testa dess funktion? Jag vågade inte kortsluta på måfå, kanske förstör den? Den har fyra kopplingspunkter. Gör det den till enpolig eller tvåpolig? Hört att den ska vara enpolig. Kom just på att jag kan mäta på givarens plus och de fyra olika punkterna på temp. mätaren så ser jag vilken som sitter ihop med givaren. Vore ändå intressant att veta vilka spänningar som är normala för olika temperaturer?

 

Vår bränslemätare har alltid visat full tank oavsett verklig nivå i tanken. Tycker det är ett säkerhetsproblem och skulle vilja fixa, men temperaturmätaren är prio 1. (Relaterat? De är ihopkopplade, troligen jorden). Hört om nån Clas Ohlson inframätare man håller mot motorblocket. För all del, men vill man inte ha temperaturen kontinuerligt så man kan kan stänga av motorn om den börjar koka? Vill ju inte ha värmenyp?

 

Någon som vet var givaren till tankmätaren kan sitta? Tankens av/på vred sitter i styrbords stuvfack nära skottet till salongen. Måste man demontera hela båten för att komma åt? Tänkte mäta på den lite. Finns det några riktlinjer, vilka spänningsnivåer rör det sig om osv? Kan man testa denna mätare?

 

Färskvattentanken. Skulle vilja veta nivån. Finns det nån jättebillig lösning som är enkel att montera?

 

Bilder:

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8N1hFX09ocDJ2RkU/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8Snl0S1ZUajNzYmc/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8RjJucktKcWRIT3M/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8RnE5bG9mYm5lem8/view?usp=sharing

 

Motor: Volvo Penta MD6A från 1974

Båt: Albin Ballad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kopplar ihop givarens plus med minus/jord så ska mätaren gå i topp? Kan jag paja något? Verkar ju som min bränslemätare är felkopplad i så fall, typ plus och minus är jordade för den? Dags att testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Do NOT hook the battery + lead to the S terminal.

The S termnal is the connection to the sending unit.

Battery power is only to power the guage.

Connect a ohm meter, one lead to the center terminal on the sending unit and the other lead to the threads.

What ohm reading do you get?

Next put a small pot of water n the stove and submerg the sending unit ( just the end portion of the sending unit that makes contact with water) and turn the heat on the pot.

watch the ohm meter. the reading should change as the temp increases. Waych carefully to see if it is gradual. if it jumps a great deal from say 180 ohms to 100 ohms with a very small change in water temp. the sender is bad. If the ohms change steady and gradually then the gauge is bad.

Of course you have checked the wiring in the boat first????"

 

Jag har G, + och längst ner är väl jord? Och sen nåt i mitten längst upp. Är det S? Hur mäter jag Ohm, mellan vad? Var exakt sätta den svarta och den röda pinnen på multimetern? Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Center unit ok, men "threads", vad kan det vara? Se bilderna tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Center unit ok, men "threads", vad kan det vara? Se bilderna tack.

 

Threads är gängor och troligtvis så menas det att du skall hålla ena mätpinnen på givarens gängor och den andra på flatstiftet.

Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Tobbo här har du inte fått mycket hjälp, du skulle, om du inte tar illa upp, ha hjälp av en duktig elektriker som jobbar tillsammans med dig.

 

Lite allmänt om tempgivare; tempgivare regelerar jordningen av instrumentet, ju varmare kylvätska ju mera jord till instrumentet, men detta har du ju konstaterat kanske utan att veta om det. :)

 

I praktiken brukar jag kolla givaren så att jag drar loss kabeln på givaren och håller den mot maskinens gods, detta gör du med "tändningen" påslagen, när du håller kabeln mot maskinens gods/jord ska instrumentet ge fullt utslag.

Skulle inte instrumentet ge fullt utslag, får man mäta på kablar fram mot insrumentet för att utesluta kabelbrott, mäta så att instrumentet har spänning, osv.

 

Bränslemätaren är inte hopkopplad med tempen, mer än genom eventuell belysning, och eventuell spänning till instrumentet.

 

Bränslemätarens flottör sitter i tanken, brukar vara ganska rostig, hängt sig, även den funkar liknande din tempmätare. 

Vid fel på givaren till bränslet byt till BTs givare utan flottor, funkar bra och är kostnadseffectiv.

Det finns motsvarande amatur till vattentanken.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...