Gå till innehåll
onsdag 18 juni 2025
jmwa

konstig korrosion på kulventil!

Rekommendera Poster

Förra året bytte jag en bottengenomföring till handfatets avlopp. Själva genomföringen i gulmetall (mässing gissar jag) och en kulventil i vitmetall (rf?) med rödlackad spak på det. Båda sakerna standardgrejer inköpta på de stora marinbutikerna. Nästan omedelbart började den röda spaken få någon konstig vit beläggning, som fuktigt salt ungefär. Nu efter vinterförvaring på land är spaken helt täckt av något vitt poröst, och den röda lacken är borta. Vad sjutton är detta?? Måste jag byta kulventilen redan efter ett år? Har jag gjort något fel?

Tacksam för råd!

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så hade jag på varmvattenberedaren i källaren. Antagligen en idiotisk kombination av metaller. Jag tog bort handtaget och hängde det bredvid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac, betyder det att själva rördelen inte är i fara och behöver bytas, tror du?

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag tror inte ventilen är i fara, när vi rev bort grejorna s var själva ventilen i gott skick men det var som sagt i källaren.

Är det inga skador på axeln så bör det knappast finnas några skador på andra ställen heller.

Kolla om inte handtaget är i någon slags lättmetall.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som aluminium, sett liknande i min fars styrpulpit.

Många gånger känns det som om båttillbehörsbutikerna köper rördelar utan att kolla så dom tål saltvatten.

Mitt råd till dig är att byt kranen och lämna tillbaka den. Sen åker du till närmsta rörfirma och förklarar vad du ska ha ventilen till så får du en med galvat handtag alt rostfritt.

Brukar dessutom betyda bättre priser när det inte står båt på skylten utanför.

Med ventilen tror jag inte det är något problem mer än att handtaget kan gå av om du har otur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många båttillbehörsbutiker säljer ren skit, de köper det billigaste de kan hitta och säljer dyrt till korkade båtägare. Det är själva affärsidén.

Jag litar mer på Biltema, där står det exakt vad jag köpt på kvittot, får man problem så är det bara att gå tillbaka. De har fö mycket bra ventiler.

Knotiga rördelar köper man hos RinkabyRör, de har allt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som aluminium, sett liknande i min fars styrpulpit.

Många gånger känns det som om båttillbehörsbutikerna köper rördelar utan att kolla så dom tål saltvatten.

Mitt råd till dig är att byt kranen och lämna tillbaka den. Sen åker du till närmsta rörfirma och förklarar vad du ska ha ventilen till så får du en med galvat handtag alt rostfritt.

Brukar dessutom betyda bättre priser när det inte står båt på skylten utanför.

Med ventilen tror jag inte det är något problem mer än att handtaget kan gå av om du har otur.

Min erfarenhet är att "riktiga" rörgrejor är dyrare en de med båt- framför. Detta beroende på att de "riktiga" är tryckklassade och det är inte båtgrejorna. Så var det i alla fall för några år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok,jag förstår. Får se om jag byter i år eller nästa, det verkar ju bara vara handtaget som påverkas. Trist med nyköpt skit, särskilt när man slarvat bort kvittot! Tack för era synpunkter!

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att "riktiga" rörgrejor är dyrare en de med båt- framför. Detta beroende på att de "riktiga" är tryckklassade och det är inte båtgrejorna. Så var det i alla fall för några år sedan.

Det är lite blandat, Hermans är dyrare än RinkabyRör på en T-koppling, samma med kulventiler men båda är med lättmetall-handtag. Biltema har dyrare ventiler men de uppfyller  EN1983:2006 och har metallhandtag.

De flesta delar är provtryckta,säger man, men man vill ju gärna det ska framgå av tex kvitto eller katalogtext.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...