Gå till innehåll
söndag 07 september 2025
Chha

Svårstartad aq205

Rekommendera Poster

Min motor har börjat bli svårstartad, VP aq205, och igår var jag tvungen att ta till startgas, då gick den igång. Jag är ingen motorexpert och ber därför om råd var jag skall börja felsöka, tändstiften?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe då den startar på gasen så ligger troligtvis problemet på bränslesidan.

Sedan så kan ju byta  tänddelar vara befogat ändå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade för länge sen en 205:a och den var alltid mycket svårstartad men startade alltid till sist.

Detta kanske inte ger sig något men jag hörde från en mek att dessa alltid är svårstartade.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näe då den startar på gasen så ligger troligtvis problemet på bränslesidan.

Sedan så kan ju byta tänddelar vara befogat ändå

Tänker du fukt i soppan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VP205:an är väl 4,3 liters V6? Om den har förgasare är det enklaste sättet att kolla bränsletillförseln, att se om det kommer bensin ur accpumpen då drar på gasen. Utan att motorn är igång, givetvis. Man måste kanske vara två, om man inte vill koppla ur gasvajern vid motorn. Om det kommer bensin då man gasar, borde motorn åtminstone gå igång på det som skvättar in.

Före start: Skjut gasen i botten två-tre gånger. Vänta gärna en stund så bensinen i insuget får dunsta litet, starta sedan. Kan funka, och så gör jag med min Volvo B20 i båten och med mina gamla V8:or och sexor i bilar.

Då man använder startgas kan motorn gå igång med väldigt dålig gnista, så en översyn av tändsystemet kan vara en god idé. Nya stift, och kontroll och upputsning av kablar och sladdar kring motorn. Kanske inte helt fel att kontrollmäta resistansen i tändkablarna, eller byta ev byta dem om de är gamla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vatten i soppan även i små mängder kan ge dessa problem, förgasaren kan behöva en rengöring.

Är det el soppapump på motorn ? då kan problemet ligga i tex oljetryckswitchen, pumpen startar inte vid start.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske karburatorsprit kan vara något att testa, vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...