Gå till innehåll
måndag 20 juli 2026
annerborn

Vad är detta (på min VP AQ211a)?

Rekommendera Poster

Hej!

Det är en del på min Volvo Penta som jag inte lyckats identifiera.

Det är det skitiga lilla locket med två hål som sitter på "insuget", mellan förgasaren och ventilkåpan.

post-61491-0-72338600-1428991950_thumb.jpg

post-61491-0-13047100-1428991950_thumb.jpg

Är det någon som vet:

1. Vad är locket och dess två anslutningar till för?

2. Kan det vara rätt att inget är anslutet till de två anslutningarna (hålet och röret) eller bör man göra nåt åt det (koppla in dem eller plugga igen dem)

3. Kan det påverka motorns funktion negativt att anslutningarna bara är lämnade öppna? Kan det "suga tjuvluft" eller nåt annat obra.

/ Nicke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där är till autochoken men är inte inkopplad på din förgasare då den har elchoke istället.

Sitter en bimetallslinga under plattan som värms av avgaserna därav att det blir missfärgat runt plattan. Det går alltså en avgaskanal genom insuget från topp till topp. Du har säkert missfärgningar på andra sidan också. Missfärgningen beror alltså på värme inte läckage

Slingan är sedan kopplad till en mekanism på chokespjället.

Du kan låta plattan vara som den är.

Uppvärmt insug är ju bra vintertid, men på en båt som bara anv. på sommaren är det inte så lyckat. Lätt att det blir för varm under förgasaren, kan ge sig utryck med svårstartad motor när den är varm.

Insuget är säkert designat för bilmotor därav så finns avgaskanalen kvar.

Jag har pluggat mina kanaler med metall bitar som sitter klämda i insugspackningen

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...