Gå till innehåll
lördag 07 juni 2025
coronet_18

Coronet 18 med 120hp mercruiser

Rekommendera Poster

Halloj!

Jag är helt ny på marinsidan och spenderat många år på bilsidan! köpte min första båt igår, en Coronet 18 med en mercruiser 120 hp inombordare

han jag köpte den av visste inget alls om den men med lite hjälp härifrån kanske man kan få svar på lite frågor.

först vad det kan vara för modellår på båten? nånstans mellan 60-70tal kanske? är den sällsynt?

låt er inte luras av ruffen då jag tror den byggts dit i efterhand å sen är numera bortplockad (av mig)

fråga 2 är vad det kan vara för modellår på motorn eftersom jag ska fixa en del reservdelar :) kan det kanske vara orginalmotorn som sitter i?

sitter ett serienummer på som lyder

"Serial number

1725129

Kiekhafer Mercury

cedarburg Wis

U.S.A"

post-106810-0-01302500-1428949087_thumb.jpg

post-106810-0-35621100-1428949089_thumb.jpg

post-106810-0-99091200-1428949105_thumb.jpg

MVH/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Baserat på hk och serie nr så är motorn byggd mellan åren 64 och 68. serie nr intervallet går från 1666601-3377340 Så förmodligen något av de första två åren. Men det är nog ingen skillnad mellan dom årsmodellerna, skulle jag tro.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligtvis 1960-64 på båten och ja den är ganska sällsynt.

Gå in på Coronetklubbens sida för mer info  http://www.coronet.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten byggdes 60-64, och motorn 64-68. Så låter det rimligtvis som att båt och motor är från 1964.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

härligt med snabba och bra svar! det tackar jag för :D

Bra tips med coronetclub.

en riktig raritet jag kommit över då!

ska bli kul att komma igång med renoveringen. Smått orolig bara då jag rev ruffen och golvet idag så va plywooden i botten ganska sur och rutten på sina ställen. är det så att dom lagt glasfiber på utsidan och sedan plywood på insidan så borde det ju gå att ersätta de ruttna träet med nytt? är det bara trä är det värre...

mvh/Johan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Dom tidiga coronetmodellerna var uppbyggda med marinplyfa med ett glasfiberskal ytterst.

Dom allra tidigaste modellerna var uppyggda med bara marinplyfa

Är nog ganska vanligt med röta på dessa gamla båtar. Går kanske att fixa från insidan vill ju bara till att få bra vidhäftning med den nya plyfan  mot plasten.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom tidiga coronetmodellerna var uppbyggda med marinplyfa med ett glasfiberskal ytterst.

Dom allra tidigaste modellerna var uppyggda med bara marinplyfa

Är nog ganska vanligt med röta på dessa gamla båtar. Går kanske att fixa från insidan vill ju bara till att få bra vidhäftning med den nya plyfan  mot plasten.

okok. det känns iaf som det sitter glasfiber utanpå. men har googlat endel och verkar kanske som det skulle gå med epoxy imellan plyfa och glasfibern. såklart slipa innan för god vidhäftning sen kan man ju täcka botten med glasväv och plast. någon som har erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...