Gå till innehåll
fredag 02 januari 2026
Andreas79

hjälp med egen byggd rostfri avgaslimpa aq170

Rekommendera Poster

Hej alla

Jag håller på och bygger en ny avgaslimpa i rostfritt till min gamla aq170, orginal limpan har två vatten kanaler, efter filtret och pumpen går sjövattnet till olje kylaren sedan in i bakanten på limpan och ut i framkant sedan till värmeväxlaren för att kyla glykolvattnet och sen tillbaka till den andra kanalen på limpan och sen ut via drevet, nu undrar jag om man kan skippa mellan väggen i limpan och dra vattnet från oljekylaren direkt till värmeväxlaren och sen till limpan????????

Jag sparar mycket jobb på detta men volvo hade säkert en tanke med att göra som dom har gjort frågan är bara vad är tanken med denna uppdelning. Jag kan inte hitta någon annan som har denna uppdelning hur ser moderna raka sexor ut?? Fyror och v8or har ju ingen delning.

Mycket tacksam för tips och råd.

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvos raka sex har alltid velat gå varm då det är en ombyggd b20 i princip, bakre cylindern får klent med kylning, så du ska nog inte laborera med en förenkling av kylningen. Motorn behöver all kylning den kan få, du lär nog få problem med varmgång om du ändrar kylmönster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också hört att dom kan gå varma men då borde det vara bättre att göra om det så man inte förvärmer vattnet som man ska kyla glykol vattnet med som i sin tur kyler motorn?????, eller är det problem med att avgaslimpan har gått varm då är det en annan sak då kan det vara bra med ett två kanal system.

Kom gärna med mer tankar vill gärna inte bygga något som sen inte funkar.

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min sötvattenkylning är kopplad så inkommande vatten ( kallast ) går direkt till värmeväxlaren för att sedan gå till avgaslimpan för att till sist dumpas i avgaskröken. Ingen aq 170 men Vp V6 spelar nog ingen roll vilken maskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andreas79 skrev: Jag sparar mycket jobb på detta men volvo hade säkert en tanke med att göra som dom har gjort frågan är bara vad är tanken med denna uppdelning.

Hittade i denna manual bilden nedan. Inte vet jag men det antyds att skälet till de dubbla vattenkretsarna inuti 6:ans själva limpa drivs av en extra intern cirkulationspump som inte 4:an har? Även att detta faktiskt tycks hjälpa till att värma limpan/motorn?

Vete katten, bara ett länktips där eventuellt Volvos egna skäl kan framgå. Fördela och utjämna olika cylindrars värme bättre??
post-86835-0-03979300-1428766953_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orginall AQ 170 kylsystem är byggt precis som dagen vatten skotrar som inte har slutet kylsystem. Man kyler först avgaslimpan för att få upp tempen på kylvattnet innan man skickar in det i motorn för att kyla cylinderfoder, topp och sedan ut i avgasböjen. 

En motor mår bäst av jämn temp och det får den inte om termostaten öppnar för det varma vattnet inne i motorn och sen blir fylld av kallt sjö vatten. ( därför man vill ha upp tempen på kylvattnet först )

Nästan alla AQ 170 motorer har fått ombyggt kylsystem med åren så inte sjö vattnet går genom motorn utan bara genom värmeväxlare. Den två delade avgaslimpan bygger på orginall kylsystem där man bara kylde med sjö vatten och ingen växlare och glykol. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...