Jump to content
Saturday 26 April 2025
Sign in to follow this  
martengoose

Drevskador pga mr. Galvani

Recommended Posts

Hej,

Letar fnv efter en DC och har kollat på en Bayliner från 2007. Skapligt välskött men den förra ägaren har troligen slarvat med byte av anoder så det var massor av vit oxid på mercruiser drevet vid bultar, fästena för tilt-hydraliken samt inne vid bälgarna

Att slipa ner och lacka om drevet samt byta några delar är inget problem men man vill helst slippa en renovering av drevet i juni.

Frågan är alltså om vad risken är för riktiga drevskador och vilka skador det isåfall kan handla om?

Tips någon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så mycket kan inte ha hunnit sedan 2007 om drevet inte blivit misshandlat totalt.

Har du några bilder?
Lite oxid blir det ju alltid i kontakt mellan två typer av metaller, men så länge det inte börjat etsa sig in i aluminiumet så kan du nog vara lugn.

Mitt drev från 1999 är inte det vackraste i stan, men det är ändå i toppskick enligt serviceman, både på utsidan och insidan. Lite ordentlig primer och drevfärg och riktiga anoder gör susen så länge ditt Mercathod-system fungerar.

Är skicket så att du ryggar tillbaka så kanske du skall kontakta en mekaniker som kan titta på det?

Bravo 3 är kända för sin korrosion, så du kan nog inte vänta dig att det skall se ut som nytt efter 7-8 år, även om det inte betyder att det är något fel på drevet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...