Koyote 0 Postad 13 April , 2005 Hej! Har någon av er Rydsägare haft problem med att er båt tar in vatten. Jag har en Ryds 535 -97 med självläns. Av någon anledning får jag dock in relativt stora mängder vatten mellan bottenskrovet och durken. Det är ju ett elände att få bort vattnet därifrån så nu har jag blivit tvungen att installera en länspump. För två år sedan gick det så illa att båten sjönk till hälften i aktern. Jag har provat att täta självlänsarna med Sikaflex men vattnet fortsätter att komma in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 13 April , 2005 Är du säker på att det är sjövatten, det är inte regnvatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 13 April , 2005 Har du självlänsen öppen hela tiden? När du kommit upp i fart stäng dom. och öppna när du behöver, tex efter regn. På min förra ryds hade de vänt avstängningen på den ena åt fel håll så när jag skulle stänga var jag tvungen att föra handen genom motorn vilket inte gick, så de fick bygga om den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Harald 2 Postad 13 April , 2005 Hej! Jag tycker att du skall ringa Håkan på ryds han kan säkert hjälpa dej.Allså ring Håkan har hand om efter marknaden och reklamation tel 0459 39700 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 29 Maj , 2005 Tack för alla tipps. Ledsen att jag inte svarat tidigare men jag hade missat att sätta en bevakning på inlägget. Peter K, ja, jag är säker på att det inte är regnvatten, eftersom den tagit in vatten även när det varit fint väder xander, min självläns verkar vara enklare än din. Det är bara två proppar på barbord resp. styrborts sida. Dom ligger normalt över vattenlinjen. Harald, tack för tippset, skall ta en kontakt och höra efter om dom känner igen problemet. Sjösatte i helgen hur som helst. Nu väntar strömmingen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Ramstedt Postad 3 Juni , 2005 Hej! Jag har en 535 bf från -99. Förra året tog båten in mycket vatten, till slut var det så mycket att det rann in i tankförvaringen under sätena. Mitt problem var att regnlänsarna för sittbrunnen som mynnar ut på styrbords och babords fribord läckte. Jag skruvade bort de stora mässingsmuttrarna på utsidan och tätade med Sikaflex. Efter detta var problemet borta. Har du kollat att det är tätt vid bultarna som håller fast motorn på akterspegeln? MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 14 Juni , 2007 Detta är ju en gammal tråd men jag kan bekräfta att jag löste det med sikaflex precis som Johan föreslog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser