Gå till innehåll
måndag 20 juli 2026
tobbo166

Felsöka Johnson sötvattenpump och temperaturmätare

Rekommendera Poster

Hej!

Inget vatten i systemet nu så tog bort slangen i ena änden och tittade in. Slog på tändningen och den surrar. Tittar man ser det ut som något snurrar, man ser bara änden av en axel, kanske skymtar nåt skovelhjul, svårt att se.

Trodde allt var bra (men obegripligt att den kokade i så fall, se nedan), men såg att man bör kolla att skovelhjulen är hela också. Det är svårt att se, så hört man kan hälla i (får montera sötvattenskylningen först, se nedan) vatten och vrida om tändningsnyckeln, sen ta bort en slang (vilken?). Då ska det spruta vatten.

Men, om jag häller i vatten i expansionskärlet i kommer det rinna ut om jag lossar nån slang längre ner. I stort sett alla slangar är lägre än expansionskärlet. Så kommer jag verkligen märka skillnad på om pumpen funkar eller ej? Tänker att jag kan se skillnad på om tändningen är på eller ej, om på sprutar det vildsint men om av bara en rännil?

Bakgrund: motorn kokade förra sommaren och vi kopplade bort sötvattenkylningen, hon blev sjövattenkyld. Ska kopplas in igen innan sommaren.

Temperaturgivaren:

Den var uppe på 120 grader innan vi slog av (höll på att gå på grund och skulle få upp seglen och så). Fick sig en smäll? Har aldrig visat nåt temperatur sedan dess, men vi trodde vi hade strul med termostaten så tog bort den så tänker att den gått kall hela sommaren pga det.

Termostaten funkar, testat den två gånger i kastrull på spisen. Sitter nån bult i slangen från termostathuset, antar det begränsar flödet när sötvattenkyld. Tog bort den och körde utan termostat när sjövattenkyld.

Vet inte om jag felsöker rätt saker. Vill att motorn blir sötvattenkyld igen. Gjorde rent värmeväxlaren, verkade ok, fick bort lite skit för all del.

Albin Ballad 1974 med Volvo Penta MD6A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag ska felsöka temperaturmätaren. Tog bild framifrån och bakifrån:

https://lh3.googleusercontent.com/-gFjp5T4c5d4/VUM-FnFNbgI/AAAAAAAABd4/2DJknNH57CM/w1060-h796-p-rw/2015-05-01%2B-%2B1

https://lh3.googleusercontent.com/-NuzHaNXyGtU/VUM-Ozq0rQI/AAAAAAAABeY/jKixayfKN0c/w1060-h796-p-rw/2015-05-01%2B-%2B1

Längst upp till höger i sista bilden.

Är den enpolig eller tvåpolig och hur testar man den?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...