Gå till innehåll
torsdag 16 oktober 2025
Cannehag

Bleka/tvätta ankarolina

Rekommendera Poster

Tjena! Min ankarolina är allt annat än vit och fräsch, kanske lite töntigt egentligen men borde man inte kunna bleka och tvätta den typ i tvättmaskinen?

I så fall, är det någon som har några tips på dosering och/eller temperatur? Hörde något om att klorin kan försvaga fibrerna och det kanske är rimligt att undvika :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En ankarlinas främsta förtjänst är att du sak slippa fara upp på land eller ut till havs. För det behöver den vara tillräckligt stark för att inte gå av och allt som kan försvaga materialet är av ondo.

Har du en ful ankarlina kan det ju bero på att den är gammal och då är risken att solen försvagat den genom åren. Byt då ut den eller korta i alla fall av de antal meter som legat i solen när ni ankrar - alltså inte bara den del som syns på rullen.

Skulle inte använda typ klorin på en ankarlina då det försvagar den. Men att tvätta i vanligt kulörtvättmedel och använda sköljmedel går utmärkt. temp 40 grader och medelcentrifugering. Det blir lite trassligt men går att reda ut.

Redigerad av ciaraud

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var väl något test som dök upp här för ett par veckorsen i nån ankartråd där det var just Ankarolina som testats. Fanns inte mycket styrka kvar i dom efter ett antal år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har du klippt bort den tämligen idiotiska påsydda öglan på bandet ännu?
...om inte så har du nog ungefär halva livstiden kvar hos ankarbandet, bara att vända så att det tidigare uv-skyddade delarna i dess kärna nu istället hamnar ytterst på rullen. Fina vita och starka fibrer kommer i dagen, ingen tvätt behövs. (Och de slitna smutsiga fibrerna halvtids-pensioneras i skydd av rullens många lindningsvarv. Men ifall bandet är rejält gammalt kan det förvisso vara skört, det bör alltså rimligen vändas halvgammalt.)

Krävs alltid en vettigt utförd belastnings-fördelning mellan platta band och runda ikrokade föremål som ankares detaljer. Anser kort sagt att ankorolina med sitt platta band inte borde få säljas utan tillhörande "krokolina", och att den sydda öglan med fördel klipps bort direkt efter inköp.
Har pläderat för detta tidigare i denna gamla tråd o i min skiss där (inlägg #9) framgår väl den extra töjbelastning som kan drabba ett platt bands ytterkanter?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns när jag tog lastbilskort att tumregeln var att ett skitigt spännband hade ungefär halva brottstyrkan mot ett rent. Gissningsvis en grov generalisering men det pekar ändå på vitsen av att hålla liknande band rena.

När man talar om syntetfiber som exempelvis aramid brukar det ofta heta att man ska undvika allt som bleker och alla former av sköljmedel samt hög temperatur. Så ett kulörtvättmedel alternativt tvålflingor samt låg temperatur och som sagts tidigare ett UV-skydd är väl ett bra recept för längre livslängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även trailerns winshband påverkas av solen, mitt inte särskilt gamla band brast vid en upptagning, just i det läge där båten väger över, ja jag backar inte ut trailern i vattnet.

Detta resulterade i störtsjösättning, lån av båt för att hämta båten.

Nu har jag en plasthink över winshen för att skydda bandet mot solen när trailern inte används.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo, varför egentligen montera ankarrullar helt fastsatt i solljus? I mitt fall passade inte de medslängda pryttlarna enligt bilden...
post-86835-0-95692000-1427646242.jpg
...så jag gjorde ett eget snabbfäste för tjugofem år sen eller så. Det har tjänat bra o möjliggjort följande:
1. Sekundsnabb montering av rullen bara då den snart behövs.
2. Lika snabb demontering och undanstuvande under de >99% av tiden då den inte behövs, uv-ljus är som sagt rejält nedbrytande för textilfibrer.
3. Även minskad stöldrisk, och också möjlighet att snabbt lossa bandets övre ända. (Det sistnämnda kan i vissa sällsynta fall vara bra ifall nån jäkel lagt sitt ankare i kors med mitt och jag vill avgå först.)
4. Vid vinterförvaring tas rullen busenkelt hem.
5. Vände 40 metersbandet i rullen för nåt tiotal år sen, det liksom plastrullen själv håller alltså gott ännu. Blir mest bandets gnag emot sjöbotten som sliter utan ständig uv-exponering. Och då kan man klippa de nedersta metrarna med krokolina istället för sydd ögla.
6. Mitt snabbfäste släpper snällt ifall jag klantar mig och lägger ankaret mer än 40 bort. (Har funderat på en liten utlöpbar lina att bärga rullen/ankaret med, men har inte kommit till skott. Har dessbättre inte behövts än.)

Ankarolina med krokolina istället för sydd ögla som standard, dessutom nåt bra snabbfäste som tillval. Det vore betydligt bättre, om man nu dristar sig till att önska litet produktutveckling.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...