Gå till innehåll
söndag 26 oktober 2025
Gäst Sten Hammargren

Ta bort separatsmörjning??

Rekommendera Poster

Gäst Sten Hammargren

Jag skall köpa en båt med 70 hästars Johnson med separatsmörjning. Jag har hört att den kan ge problem och att vissa har tagit bort den, d v s kör med blandning direkt i bensinen. Någon som har erfarenhet av detta??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

äldre johnson / evinrude motorer med sepratoljesmörjning (VRO) är inte direkt kända för att vara driftsäkra. kör med inblandning direkt i bensinen. om inte annat slipper du oroa dig för att smöjningen gå sönder..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet kommer från 2-T motorcyklar med separatsmörjning och där ar uppbyggnaden sådan att oljan förs dit det behövs, droppar direkt på vevlager och kolv. Bland de jag känner som gav upp separatsmörjningen till förmån för egenblandat skar det i några fall just i lagren. Jag själv skulle nog lita mera på en fungerande separatsmörjning än egenblandat, speciellt om motorn är konstuerad för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har separat oljesmörjning på min Mercury, men blandar själv i tanken. Litar inte för fem öre på att det tramset skulle fungera ordentligt längre. (motorn är inte av senaste årsmodellen). Visst, skulle ju kunna prova den, den borde fungera, men med sedvanlig tur så vet jag vad som händer! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips bara tänk på att om det är en äldre johnson typ -91 eller runt där. Kolla så att dom har flyttat på utblåset för kylvattnet och satt i större munstycken. Då blyet försvann i bensinen så smörjer den inte lika bra och då måste man göra detta. Hade inte en aning om det så jag körde glatt, men för 3 årsedan smälte jag en kolv tack vare detta. Så nu är min uppgraderad och ny honad ny kolv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sten Hammargren

Tack för tips. Om jag sammanställer det ni alla har sagt, så skall jag behålla separatsmörjning i det fall det skall smörja vissa motordelar separat, Jag skall dessutom blanda i 1-1,5% i bensinen samt kolla kylvattenutsläppet. Bör man blanda i blyersättning för att hjälpa upp smörjningen kanske?? Motorn och båten är från -92. Jag kör gamla jänkare och där verkar ju blyersättning fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall räcka med att flytta utblåset på kylvattnet och byta munstycken, men det kan vara mycket möjligt att det redan är gjort. kan kolla om jag inte kan ta en bild på min snurra och visa vart man flyttar slangen. Har för mig att det va rätt så billigt att fixa. Kolla med lindals 031-140520 Dom är väldigt hjälpsamma. Så slipper man slå i separat blysmörjning i bensinen hela tiden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sten Hammargren

Det vore kanon om du orkar ta en bild. Tittade in i din sjöbod och såg att du har en Ryds 530. Jag skall hämta en 510 i helgen om allt ser bra ut med Johnson motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Varför ha i blyersättning när det inte finns några avgasventiler vars säten kan skära?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag vet är att när blyet försvann i bensinen så smörjer den inte lika bra och då blev det för mycket värme, Därför skall man i detta fallet på en johnson av den motor styrkan och årsmodellen sätta i större munstycken så att bensinen kyler ner lite mer och flytta kylningen så att den blir effektivare. Har inte själv provat med blyersättning utan bara varit med om att min kolv smälte pga att jag inte hade uppgraderat min snurra efter att blyet försvann i soppan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fy vilken jobbig tråd för en som inte begriper mycket om motorer och som nyligen köpt sig en gammal Mercury 70hk från -87. Den har separat blandning. Så vad gör jag nu? Ska jag hälla i olja där eller i tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det var främst omc's (johnson/evinrude) tidiga separatoljesmörjning som krånglade. men om du vill vara säker så blanda olja direkt i bensinen och koppla ur separatoljesmörjningen så kan det inte gå fel (om du inte blandar fel förstås...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...