Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
hakankj

Segling sommar 2015, barnfamilj söker seglarsällskap

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi är en familj med två barn, 2 resp 4 år, som eftersöker andra likasinnade att semestra med i sommar då vi inte har många vänner som delar vårat segelbåtsintresse. 

 

Vi utgår ifrån södertälje och har inga egentliga planer utan kan tänka oss att hålla oss i Stockholms skärgård eller segla på en lite längre tur, öppna för förslag.

 

Vi är öppna och tycker att det är roligt att umgås samt segla kanske en del av dagen men inga långa etapper varje dag då vi har småbarn. Vi kallar oss semesterseglare som gärna seglar när det är sol och blåser sådär "lagom" mycket för att alla på båten ska tycka att det är roligt.

 

Tror du/ni att vi skulle kunna ses och slå ihop ett seglarsällskap så hör gärna av er här på forumet! 

 

Mvh Madde & Håkan

 

Bifogar även en härlig sommarbild!

 

post-106551-0-34328900-1424629668_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skärgården söderut förbi Trosa Oskarshamn Arkeund, är ju inte Stockholms skärgård, men nästan finare och kanske lite mer ostörd.

 

Tyvärr har jag bara transportseglat genom området.

 

Det börjar bli en hel del bra tips i denna tråd. 

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/76159-valdemarsvik-stockholm/

 

Sådan här odjur kan förfölja en när man jäktar förbi - Västra Stendörren tror jag det var.

 

post-53310-0-79009700-1424643944_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra initiativ Hakankj :) Men vi har vuxna utflugna barn och jag är arbetslös och timvikar ibland så vi får ta dagarna och sommaren som den kommer.  Det innebär att vi inte vågar planera någon semester den här sommaren.

Vi har båten liggande i Slagsta Marina och har oftast haft våra familje/semesterseglingar både i Mälaren och mycket i Stockholms södra skärgård. Jag /vi upplevde att de åren då barnen var små, var den mest sociala tiden under alla de år som vi seglade. Det höll i sig så nästan fram till tonåren ungefär. Både vid handelbryggan på Nåttarö, Östemarfladen och Lökholmen mitt emot Sandhamn fick barnen ofta nya, men tillfälliga kompisar att leka med. De badade, fiskade på bryggorna och kom även över och lekte/fikade i varandras/familjernas olika båtar. Det finns fem ställen till relativt nära Södertälje , som är barnvänliga och kan förhoppningsvis ge lite nya om än kanske tillfälliga kontaker: Slandö kalv och Jungfruholmarna i Mälaren. Skanssundet, Arkholmarna och Fifong (Södertäljefarleden). Där har vi och barnen ofta haft det både roligt och socialt. Trosa och Nynäshamns gästhamnar tror jag lätt blir för stora plus att man kanske inte är så utåtriktade som familj när man är där. Det blir nog lätt att man är inriktade på att handla/bunkra, turista och äta när man är där.

Tyvärr så kan nog inte jag och min fru  erbjuda det ni är ute efter plus våra barn är utflugna och vuxna nu. Men chansa och kontakta mig personligen via forumet, så kanske vi kan sammanstråla någon gång i alla fall. Jag har kontakter på ett privat ställe i Mälaren där jag ofta är och kan kanske erbjuda en del av de roliga "sjöleksakerna" som vi har där:)

Självklart så hoppas jag mera på att ni ska lyckas hitta andra barnfamiljer att segla tillsammans med, men tyvärr tror jag inte att det här är det bästa forumet för att hitta det. Jag skulle föreslå att ni vänder er till Svenska kryssarklubben istället. Passa gärna på att prata med dem på båtmässan i Älvsjö som öppnar nästa lördag.

Lycka till och hoppas att ni kommer att få uppleva lika fina och sociala seglingar och stunder som vi hade under våra barns uppväxt :)

Seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit: Upptäckte att ovanstående redan hade tipsat :)

 

 

Gå med i Kryssarklubben! De anordnar eskadrar för barnfamiljer. En heter "mellan glasskiosk och sandstrand"  Du får ju en massa andra förmåner på köpet oxå :)

Redigerad av Moogmannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tyvärr har vi båten i Blekinge (inte tyvärr för blekinge) men att ni har lite längre norr ut.

Vi är en familj på två vuxna och en på 4 och nu en på 1månad, och det är inte ofta vi träffar andra barnbåtar. Det är lite tråkigt, men det käns som det ökar lite för varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...