Gå till innehåll
måndag 28 juli 2025
materik

280 drev - problem med oljeskruven

Rekommendera Poster

Hjälp...Får inte loss bulten/skruven till drevet. Den där stora med spår i (typ 2cm i diameter) som är till stickan och som sitter på toppen av drevet. Några ideér ? Slagmejsel funkar det ? Vart får man en sån ifrån ? Om jag inte får loss den, kan jag byta olja på något annat sätt ? Båten står på land just nu. Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillverkade en mejsel av plattjärn som passade prexis, då gick det fin fint

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Materik!!! Sprayade 5-56 på skruven sedan skaffade jag ett jättebits som passade i skåran sedan tog jag skiftnyckeln. Har du en jättemejsel så kan du ta den med hjälp av skiftnyckeln. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik Å

Tjena, det går bra att lossa den med hjälp av en stor polygrip. En stor bits till ditt spärrskaft i hylsnyckelsatsen är dock det bästa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet var avtappningen för oljan sitter på 280 samt vilken typ av olja man skall ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet var avtappningen för oljan sitter på 280 samt vilken typ av olja man skall ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Danne!! Avtappningsskruven sitter längnst ner på drevet. Kolla packningarna när du byter olja. Oljetyp är samma som i motorn .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar ! Men att få tag i en jättestor bits verkar lättare sagt än gjort. Varken Järnia, Fredells eller ett par andra jag kollat med har så stora bits. Den måste ju vara minst 15mm, gärna större, så att man inte drar sönder spåret i skruven. Vart fick ni era bits ifrån ? Annars får man väl försöka tillverka något av plattjärn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stor mejsel då köpte en på en vanlig järnhandel. Se till bara att den är kantig på stången så att du kan använda en skiftnyckel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Danne

Slagdon och hammare funkar både uppe o nere, rörtång funkar bra uppe. Men dra inte tillbaka den med rörtången! Helicoil-gängan håller, men det gör tyvärr inte aluminium-kåpan. Dra med mejsel och knacka till den med slagdonet. Byt o-ring varje år! Trevlig båtsommar :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mårten

Vad är det för diameter på o-ringarna (uppe och nere)? Står inför att göra samma sak själv. Fick loss den övre pluggen med polygrip.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...