Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Traebaut

Behandla nya inredningsdetaljer

Rekommendera Poster

Hej!

 

Detta blir mitt första inlägg på maringuiden efter min första båtsommar i min första båt!

 

Jag har roar mig under vinterhalvåret med att dra om hela elsystemet i båten, en Parad 810.

Nu har jag kommit så pass långt att det är dags för någon form av behandling av de trädetaljer som tillverkats. Det blev bland annat en ny instrumentpanel tillverkad av khayaplywood med en teaklist längs kanten.

 

Hur skall denna ytbehandlas för att slippa göra något åt den igen? Vill inte behöva slipa och olja runt mätare och sådant varje år...

Dessutom är den just nu för ljus som synes på bilden. Bets gäller väl antar jag, men hur hittar man rätt nyans så det passar ungefär med gamla inredningen?

 

post-106429-0-41527000-1421488711_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snyggt jobb! Olja är inte fel men om du vill ha en hård yta måste du lacka. 

 

Använd Heridns Lackbets för att får rätt nyans och sedan flera lager lack. Späd lacken inför  första lagret med lacknafta och lägg på det med en gång (ingen torktid för betsen) slipa efter andra strykningen.
Jag brukar använda Biltemas lack och dra fyra lager, (renoverade allt trä i gamla båten på så vis) - -Andra köper dyrare lack och gör fler strykningar.

 

http://www.herdins.se/sv/betser/herdins-lackbets__30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Denna finns ibland billigare på andra ställen.  Flödigt lager glasliknade yta, avtorkat lager matt yta.  Går även att lägga tjoka lager och eftersom den härdar går den sen polera upp till den yta man vill ha. Används till träbänk i kök men funkar lika bra i båten.  Luktar helt ok och är väldigt dryg.

 

http://www.beijerbygg.se/store/privat/f%C3%A4rg/oljor---tr%C3%A4skydd/tr%C3%A4olja-inomhus/rustikolja-0-75l-opigmenterad-001740945

 

 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...