Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tugge

Köpt ny (beg) motor, monteringstips

Rekommendera Poster

Morrn

Har köpt ny (beg) motor, hur högt vågar man montera den. Båten är ganska platt i botten så den "skär" inte så djupt vid planings fart.

Jag vet att det bara är att prova. Men den kommer förmodligen hänga i bultarna och vill inte behöva borraom hålen. Törs man hissa antikavitationsplattan ett par cm över botten eller ska man ha den i samma höjd. Vill ha mycket fart såklart utan risk för utebliven kylning eller släpp.

Mvh

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som hängt på en motor på båten.

:-)

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Tohatsu så finns det 4 olika monteringshål (alltså på 4 olika höjder) för bultarna så man kan höja/sänka motor med ca 18 mm åt gången. Ser din motor på samma sätt så montera i några av de mittersta hålen så kan du alltid höja/sänka med 18 mm.

Det finns speciell propellrar om man vill montera motorn högre upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kylningen jag är orolig för. Har aldrig experimenterat med lyfta motorn. Känns som en båt med flat botten måste ha motorn något lägre.

Brukar det gå lyfta motorn 2cm över båtbotten eller ska man ta mindre när botten är så platt. Enligt motormanualen ska den hänga 1-3cm under skrovet...

Annars stämmer det att det finns 4 hål som ger ett lyft på 56mm från lägsta till högsta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje kombination båt/motor är unik, så du kan borra hålen så du kan testa 4 olika lägen, t.ex - 18 mm, 0 mm, +18 mm och +36 mm, där + står för kavitationsplattan högre än båtbotten.

 

I mitt fall var det en verkstadsmekaniker som föreslog +18 mm, så mina hål sitter som jag föreslog. Jag har nästan plant botten, dock med ett litet köl. (RYDS 480S från 1995)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska hänga motorn på akterspegeln och se hur mycket den hänger under (-)

Om det bara är nån cm då kan jag ju borra i dom översta hålen sen kan jag ju lyfta den upp till 56mm provar nog också med +18 eller vad det kan tänkas bli +1-2cm beroende på hur hålen hamnar.

 

Släpper din propeller eller kan du gira kraftigt o trima ut bra?

Har du tappat kylningen nån gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga hur fort din båt går, samt vad den väger.

Är nyfiken på vad jag kan få för fart.

Har du anpassat propellern efter båten.

 

Tack för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 kh Tohatsu (egentligen en strypt 50 hk), max 27 knop (tidigt på våren), max 5000 rpm, 250 kg båtvikt, men sen tillkommer bensin, jag, massa grejer. Jag hade standardpropeller från början som gjorde att jag kom upp i 5500 rpm och 26 knop, sen bytte  jag till 2 tum högre stigning för att sänka bensinförbrukningen något.

 

Den släpper normalt inte vid tvära girar och aldrig haft problem med kylningen. Den kan släppa om jag har slarvat med bottenmålning och fått havstulpaner :( .

 

När jag monterade motorn så lade jag en 20 mm planka på akterspegeln och borrade hålen. Jag har också Biltemas motorlyft (tror det heter så ??) för att enkelt kunna lyfta av motorn eller montera den,. Den vägen 87 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag hade den ute i bilen o tog ner den i källarn för nån timme sen så vikten kändes av. Ska byta impeller, olja, och kolla anoder.

Hade även listat ut att det var en stypt 50hk, och jag tror det var ganska stort ingrepp på förgasare insug medmera. :-/

 

Får se hur den hänger på akterspegeln kanske tar någon distans om det behövs. Min båt är 420 och väger 135kg +motor och övrigt. Den gör 27 knop med 1 vuxen o 1barn med 25hk yamaha från 96 då med aningen för mycket sänkt motor men max tilt.

 

Tack för svar då var det bara vänta in våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört mig för. Det blir +2cm som jag borrar hålen för, sen kan hissa till +7,6cm, funderar på en tryckmätare och/eller temp mätare.

Så man inte hissar för mycket.

En rostfri propeller kanske:

PowerTech SCB 3 blad. En fartpropeller för lättdrivna båtar typ RIB och flat bottnade. Bra akterlyft, liten diameter och därmed varvvillig

 

Någon med erfarenhet av den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också funderat tidigare på en rostfri propeller till min 40 hk Tohatsu, men avskrivit tanken. Efter att ha läst lite på nätet etc. så fanns det tre argument emot och ingen för:
1. Rostfritt ger väldigt lite extra på en relativt svag 40 hk motor
2. Vid grundkörning med rostfritt skadas växelhuset (deformation av alu-propeller skyddar normalt växelhuset, jag fiskar mycket i grunda vatten)
3. Stöldrisken (tyvärr)

 

Men du har kanske andra förutsättningar ?

 

PS: Du skriver att du har 25 hk Yamaha, fästs den inte med klämskruvar så du kan sätta upp motor precis som du vill och ändra enkelt ? Eller är den en PT&T modell som måste bultas ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamahan 25 är gamla motorn.

Den nya (nyare) motorn är tohatsu'n, en 40hk's, 2004 med powertrim..

Och den skall på. 25an skall av.

Misstänker att en rostfri inte gör så stor skillnad men den gör att man kan lyfta motorn betydligt mer o trima ut riggen, i hopp om den sista knopen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det inte kommer bli några 40 knop men tycker det är kul att försöka få ut så mycket som möjligt ur en båt med en viss motor.

Att komma upp i 27 knop med en 25 hk tycker jag är ok med standard lyft och original propeller. Skulle bli besviken om jag inte klarar 30kn med 40hästaren.

tyckte jag det var gränsfall att investera i propellrar o annat till den motorn 25an, vart även avrådd av propellertrim.

Så nu är det All in.

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär blev monteringen, hissade ca 2 cm till under sommaren, till nästa säsong ska jag prova hissa 2 cm yttligarepost-74692-0-43257600-1452021584_thumb.jpgpost-74692-0-04203600-1452021438_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...