Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Micke_40

impelle byte

Rekommendera Poster

Hej jag undar om det finns någon som kan hjälpa mig med en fråga om johnson utombordare

jag har en johnson utombordare 30 hk årsmodell 89 tänkte byta impellern på den men när jag särade på växelhuset från riggen så hittade jag inte skruven som man kan separera på växelstången men däremot så såg jag när jag skruvade bort galler locken från vatten intaget så gick växelstången med muttar på och det såg ut som man skulle sära på den där tror jag. min fråga är finns det två olika sätt att lossa växelstången på johnson. tack på förhand

 

MVH micke

post-56318-0-00380600-1420811290_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min evinrude lossade man på växelstången uppe, under förgasarna, där växelstången mynnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag det skall vara samma grejer evirude och johnson. men hade du också en mutter i vatten intaget som det är på bilden. men i så fall om du hade det lossade du den där upp när du skulle sära på växelhuset 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte kollar. Enligt verkstadshandboken skulle man lossa staget uppe vid motorn så det var så jag gjorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. Skruva isär kopplingen på bilden och tryck isär kopplinghalvorna och ta bort åtminstone den övre nylonkona som nu blir synlig. Ta sedan bort den övre kopplingshalvan så att axeln kan löpa fritt genom det övre hålet då växelhuset dra nedåt. Vad försiktig med nylonkonorna, de kostar 50-60 kr styck.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. Skruva isär kopplingen på bilden och tryck isär kopplinghalvorna och ta bort åtminstone den övre nylonkona som nu blir synlig. Ta sedan bort den övre kopplingshalvan så att axeln kan löpa fritt genom det övre hålet då växelhuset dra nedåt. Vad försiktig med nylonkonorna, de kostar 50-60 kr styck.   

jag läste mig till hur jag skulle gå tillväga för impeller bytet men när jag särade försiktigt på växelhuset. så fanns det ingen skarvningen så man kan frigöra växelstången den som jag har ritat en röd ring om. så där kom mitt problem var skall man särar på växelstången då. jag gick ut på nätet för att kolla om jag hittade någon beskrivning om just den här modellen var man särar på den men hittade inget bara den version som jag tidigare har nämnt. men tack för svaret skall kolla det. men drivaxelen åker ut som du nämnde då menar du ner i växelhuset? där uppe vid motorn är det väl spår man bara kan trycka in?

vill bara vara säker på att man inte får sig en överraskning igen.

Mvh Micke

post-56318-0-57672500-1420988344.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte nämnt drivaxel, men om den sitter sitter fast, så gör den det uppe vid vevaxeln. Sannolikt kommer du inte ha problem med detta, speciellt som du redan fått ned växelhuset så låmgt att du sett att du inte har någon klämkoppling på din motor.

 Du har alltså själv konstaterat att du kollat på fel sprängskiss. Så här ser det ut.  http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0144808&path=BRP~A0000022~M0006451~M0006557~M0006560~C0144808&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

 

(66) är den övre delen av kopplingen där vitfärgen finns kvar, (49) är den undre. Med hj.a. två fasta U-nycklar skruvar du isär (66) och (49) innanför hittar du de två nylonkonor (73) jag nämnde i tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte nämnt drivaxel, men om den sitter sitter fast, så gör den det uppe vid vevaxeln. Sannolikt kommer du inte ha problem med detta, speciellt som du redan fått ned växelhuset så låmgt att du sett att du inte har någon klämkoppling på din motor.

 Du har alltså själv konstaterat att du kollat på fel sprängskiss. Så här ser det ut.  http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0144808&path=BRP~A0000022~M0006451~M0006557~M0006560~C0144808&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

 

(66) är den övre delen av kopplingen där vitfärgen finns kvar, (49) är den undre. Med hj.a. två fasta U-nycklar skruvar du isär (66) och (49) innanför hittar du de två nylonkonor (73) jag nämnde i tidigare inlägg.

tack så mycket för hjälpen det var precis den här beskrivningen jag var ute efter för den här delen :D  tack Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er

jag undrar om det finns risk att kullspärren längs ner på drivaxelen kan hoppa ur om man drar upp drivaxel ca: 1-2 cm upp blev lite osäker på det när jag drog ur drivaxel när jag särade på växelhuset (det är där jag ritat röd ring runt) 

MVH micke

post-56318-0-22023000-1421591972_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...