ypella 0 Postad 6 Januari , 2015 Hejsan alla glada. Mitt scenario ser ut såhär:Jag har idag en Paternoster Snipa (28 fot ~3ton) som behöver ett motorbyte. Jag vill med detta byte skapa så mycket plats i båten det går. Därav att "motorhuv/motorrum" skall väck.Min tanke föll på en elmotor som bultas på det befintliga backslaget/axel ut. Jag äger ingen större el-kunskap och har sen gymnasiet endast "svagströms"kunskaper. Men genom att använda den klassiska formeln [5hk x båt ton +10hk för strömtvatten/hav] navigerat mig fram till att 15kw borde räcka för mig. Jag är ingen supermiljöfantast och bygger inte detta för att kunna köra min båt på ren el och sedan vänta vid en kobbe i tre dagar för att en propeller och lite sol skall ladda upp mig så jag kommer hem. Har insett att det kommer behövas en generator ombord. Denna i from av ett litet hondverk. Har läst runt på nätet om olika saker/sorter och konverteringar samt nybyggen. Har man inte Nimbus budget eller en båt som är mindre än min och kan köpa ett färdigt kit från någon hemsida känns det ganska kört. Är det någon här som kan peka hjälpligt på det snöre som nystar upp detta trassel? Kanske det finns en bok att läsa? Har pratat med vår el-ingenjör ombord. Hans förslag gick direkt till en 400v -3fas motor med massa grunkor för att omväxla, omvandla och transformera 12/24v till 400v 3fas växelström. För då kunde man "frekvensstyra" och detta skulle ge en väldigt bra effektivitet. (Hängde inte med till 100%)När jag pratade med elektrikern tyckte han att DC motor och en oversize potentiometer skulle vara bra mycket enklare. Kanske inte lika effektivt, men hanterbart för en lekman. (Dock fick jag hicka när jag såg hur stora strömmar som skulle röra sig runt i båten) Min egen plan var att hitta en 230v 1fas motor eller köra två mindre motorer, typ två dc 7-10kw, på samma axel via remmar/växel. Den som känner sig sugen på att agera mentor och föra vidare sina kunskaper får gärna länka/skriva/pm eller ringa (om så krävs)All hjälp är välkommen! Många tack på förhand (och ursäkta för ett så långt inlägg)Thomas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 6 Januari , 2015 Hej. Du kan ju kolla lite på denna sida för att kanske få lite uppslag. http://greenstarmarine.se/produkter/ . mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Januari , 2015 Motorn ska vara en borstlös DC motor med drivelektronik. Sen krävs det effektiva batterier typ LiFePO4. Det blir inte billigt! Helst skulle det vara en mer lättdriven båt också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 115 Postad 7 Januari , 2015 För mindre båtar så finns det ju kit eller lätt att plocka själv, för din storlek på båt så gäller ju annat som du säger. Vet att det finns en båt i Halmstad som har konverterat med bra resultat. Läste det i någon tidning... Inte mycket att gå på men kanske går att googla lite.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 583 Postad 7 Januari , 2015 Allt är ju möjligt: http://www.cigaretteracing.com/eng/SP_amgelec.php Frågan är bara hur stort elverk man behöver för att hinna ladda i samma takt som strömmen förbrukas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheBarrels 2 Postad 7 Januari , 2015 På den här sidan säljer dom både kit och separata delar, det finns också en del information. http://www.electro-mobile.se/index.asp?Page=Produkter&action=Product&id=439&catid=112 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser