Gå till innehåll
måndag 13 maj 2024
lillode

Båtvagn till Flipper 580

Rekommendera Poster

Hej alla! Jag köpte en flipper 580 denna säsong som nu tyvärr måste upp ur vattnet. Letar båtvagn. Har fått höra att eftersom båten är bred och har trimaranskrov måste jag ha koll så jag köper rätt båtvagn. Är det någon här som har erfarenhet av vad som passar? En båtvagn med 1000kg maxlast och upp till 6m lång båt måste väl räcka? Har tittat på de som tar ca 800kg eftersom de är billigare men de verkar vara i smalaste laget. Jag har en tight budget så jag vill inte lägga ner för mycket pengar. Tack på förhand!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 580 för länge sedan, hade den liggande på en hemmabygd vagn. Den vagnen hade gummihjul som stabiliserade under ytterpontonerna. Mittpontonen vilade på en kölrulle.

 

Jag tror som de du har pratat med att du måste vara noga med valet av vagn. Trimaranskrovet har ju en ganska udda form jämfört med enskrovsbåtar, och jag minns att det ibland var lite bökigt att positionera båten rätt på vagnen. Några centimeter fel i sidled och gummihjulen hamnade helt fel så att ena sidan inte fick ordentligt stöd. Kanske finns det någon tillverkare som har tagit fram en vagn speciellt avsedd för trimaranskrov?

 

Personligen skulle jag inte ta en 800 kgs vagn. Det känns lite klent. Båten vägde i originalutförande omkring 600 kg, med en 70 hkr motor är du uppe i kanske 720 kg, och med en fast tank med bränsle i kommer du nog upp i 800 kg. Lägg till utrustning, ankare mm som kanske ligger kvar i båten när du tar upp den så börjar kilona springa iväg. Min gamla Flipper, liksom många andra, hade dessutom vattensjukt flytskum som säkert vägde ett par hundra kg extra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är ute och cyklar men med tre skrov tänker jag att man på ett enkelt sätt tagit en godtycklig vagn med rätt lastvikt utan rullar, spännt fast något mjukare underlag på vagnen (sj-pallar borde funka tills man hitta något bättre) och helt sonika backa ner släpet helt, placera båten på pallarna så att den står på alla 3 skrov, spänn fast och dra upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Har en vanlig begagnad båtvagn på gång. Ska förhoppningsvis testa i helgen. Får se om det går eller om jag behöver justera med någon egen lösning....  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Flipper 450 sporting, med trimaranskrov. Det är lite fix, men får uppen på en EU trailer. Kört dryga 80 mil. Gick fint. Men det gäller att få den rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade i lördags med en vanlig begagnad trailer med kölrullar och sedan 4 gummihjul på ramen, 2 fram o 2 bak. Ytterpontonerna hamnade vid gummihjulen. När vi försökte dra upp båten glider den av bara och skrapas mot metallen. Verkar som den behövs modifieras om det ska gå. Kanske köpa större luftgummihjul på clas ohlson och ev fixa så man kan vinkla hjulen också för att kunna vinkla vid behov. Någon som känner någon "fixarfrasse" som kan modifiera en båtvagn och dra upp mot ersättning? Alternativet jag funderat på idag är att köra den till en marina i Sthlms-området och låta dem sköta både upptagning och vinterförvaring. Blir väl dyrt, men trailer o vinterförvaring/täckning måste jag ändå betala för.. tacksam för tips om ni har...    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...