Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patflemming

Ny Nimbus Coupé

Rekommendera Poster

Jag hör till dom som titt som tätt går in på Nimbus hemsida och kollar nyheter. Såg nu häromdagen att dom lanserar en ny Coupé som verkar intressant. Givetvis kommer ju denna modell på klassiskt Nimbusmanér kosta mer än vad man har råd med men jag måste säga att jag gillar många av de lösningar som presenteras. Särskilt gillar jag att man nu börjar titta på att sätta in mindre motorer. Nimbus 305 Coupe ska tydligen funka tom med en D2 på inte mer än 75 hk i maskinrummet. Ja ja blir väl bara krypfart då men ändå det borde ju kunna hålla nere pris på båt samt vikt på båt.

 

Sen gillar jag hur Nimbus väljer att ha ett så tillgängligt akterskepp på ina båtar, dvs lätt att ta sig ut till badbryggan, lätt att röra sig över hela båten.

 

Vad tycker ni andra om denna nyhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hör till dom som titt som tätt går in på Nimbus hemsida och kollar nyheter. Såg nu häromdagen att dom lanserar en ny Coupé som verkar intressant. Givetvis kommer ju denna modell på klassiskt Nimbusmanér kosta mer än vad man har råd med men jag måste säga att jag gillar många av de lösningar som presenteras. Särskilt gillar jag att man nu börjar titta på att sätta in mindre motorer. Nimbus 305 Coupe ska tydligen funka tom med en D2 på inte mer än 75 hk i maskinrummet. Ja ja blir väl bara krypfart då men ändå det borde ju kunna hålla nere pris på båt samt vikt på båt.

 

Sen gillar jag hur Nimbus väljer att ha ett så tillgängligt akterskepp på ina båtar, dvs lätt att ta sig ut till badbryggan, lätt att röra sig över hela båten.

 

Vad tycker ni andra om denna nyhet?

Håller med om det mesta du skriver. Är själv alltid nyfiken på vad Nimbus kommer med för nyheter. Nimbus har ju kommit med marknadsledande nyheter ett flertal gånger genom åren....

De säger bl.a. att denna båten ska gå ekonomiskt och utan att dra upp stora svall genom hela fartregistret, upp till 22 knop. Många halvplanare drar ju upp väldigt med svall i farter mellan 10 och 20 knop. Det skulle vara mycket intressant med en provkörning. Har de lyckats med detta så är det helt klart ett stort framsteg. Hur många gånger har man inte legat precis under (halv)planingströskeln, förhindrad av sjötillståndet, att dra upp ett par knop till för att komma upp till ekonomifart.

Verkar inte som de har någon båt klar än... Alla bilder är datoranimeringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man undrar jo onekligen vad de menar med hydrodynamiskt skrov? Är det en PR kupp eller ngt revolutionerade på gång.

 

Själv känner jag mer och mer att det skulle vara skönt att kunna köra ekonomiskt över hela fartregistret. Särskilt med en större båt som en 305 Coupé.

 

Hade varit grymt att kunna ligga i lite högre sjö och stabilt tuffa mellan 12 och 15 knop och haft möjlighet till 20 knop när sjön är blank och fin och man vill stå på lite.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin båt, men jag anser att den bara är intressant om man mestadels håller sig på max 10 knop. Det är bara titta på diverse tidningars bränslemätningar för att inse att snacket om skrovets förträfflighet inte stämmer. Min båt som väger något mer än Nimbusen drar mindre bränsle och drar upp mindre svall i 25 knop än vad Nimbusen gör i 18 knop, som ska vara något av en optimal fart enligt Nimbus. Vill man åka effektivt i den klassen så är fortfarande en planande båt med singel diesel på kring 300 hk mer effektivt och kommer nog vara det ett tag till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin båt, men jag anser att den bara är intressant om man mestadels håller sig på max 10 knop. Det är bara titta på diverse tidningars bränslemätningar för att inse att snacket om skrovets förträfflighet inte stämmer. Min båt som väger något mer än Nimbusen drar mindre bränsle och drar upp mindre svall i 25 knop än vad Nimbusen gör i 18 knop, som ska vara något av en optimal fart enligt Nimbus. Vill man åka effektivt i den klassen så är fortfarande en planande båt med singel diesel på kring 300 hk mer effektivt och kommer nog vara det ett tag till.

 

Det är väl det som är problemet: bristen på nytänkande och kreativitet. Same same but different. Något som tyvärr hela svenska fritidsbåts branschen lider av.  Hur skapar man båtar för nya kundgrupper?  Hur ska en båt se ut för att fortfarande likt Nimbus 26 både vara en klassiker och en båt som finner sina köpare om 40 år? Svaret är  inte 305, problemet är att man inte ställer frågan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja men även om man ställer frågan så undrar jag hur ett halvplanande skrov någonsin skulle kunna bli effektivare än ett planande annat än i möjligen mycket låga hastigheter och då är man direkt inne på Trawlers mm. För mig är halvplanande båtar en sorts kompromiss som inte blir riktigt bra någonstans. Kul med ett seriöst försök av Nimbus och båten som sådan är fin. Men effektiv är den inte. Vill man ändå ha en 305 coupe så tycker jag att man tar minsta 75hk och accepterar i stort sett deplacementfart.

En annan aspekt är att jag personligen tycker prisskillnaden till 335 coupe är för liten. Ca 300k med utrustning vid en snabb titt. 335 känns större och känns även en hel del mer påkostad än 305.

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är att det är för mycket same same. Man kan inte överleva i längden genim att tillverka nya versioner av sina gamla produkter till sina redan gamla kunder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...