Gå till innehåll
måndag 06 juli 2026
cbergklint

Renovera gammal glasfiberbåt

Rekommendera Poster

Hej,

jag har nyligen fått en 4,20 glasfiberbåt.

Vet inte så mycket om den mer än att den behöver vård för att komma i ordning.

Det är en dubbelbottnad glasfiberbåt och på sidan står det "kap båtar".

Den är ursprungligen orange på undersidan.

Vet någon vad detta är för båt?

Jag ska nu försöka få tillbaka båten till dugligt skick igen. Den har inga hål i skrovet men däremot behöver den lagas i sittdurken och framför allt målas.

Jag undrar nu hur man till att bör med gör på undersidan? Den är lite skrovlig i ytan på sin ställen.

Kan man slipa ner den till en jämn yta och sedan måla med någon färg som är tjockare och ger ett mjukt skyddan lager som fyller ut ev slipningar?

Har läst om topcoat och gelcoat men hänger inte riktigt med.

Ska sedan i steg 2 ta han om insidan av båten, men vi börjar med detta.

Tacksam fö svar om hur jag ska ta mig an detta.

Jag kan fixa bilder om det hjälper.

Mvh

Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stället för att uppfinna hjulet varje det det skall användas försök ta reda på om något gjort något liknande nyss som du kan dra lärdom av.

Senast jag såg en renoveringstråd här på MG så var det en kvinna som gjorde ett fantastiskt jobb med ett vrak till roddbåt hon bärgat i någon vik. Dessutom med vad jag kunde förstå helt utan förkunskaper.

Så använd sökfunktionen och sätt igång.

Lycka till

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips från Bosse, ta dessutom en titt på några av alla renoveringstrådar på www.fiskesnack.com

Svårt att säga något med den information du lämnar....

Det som kan vara intressant att undersöka i gamla dubbelskrovare är om det finns något vattensjukt flytskum mellan skroven. Det bör i så fall bort och ersättas med nytt flytmaterial alternativt plastas igen till lufttäta flyttankar ......

Är båten mjuk och svampig ska du definitivt undersöka vad som finns mellan skroven, är båten däremot fast och känns stabil och det inte syns några sprickor och krackeleringar i ytan på plasten så är det kanske mest en kosmetisk uppsnyggning som behövs......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...