robert99 64 Postad 18 Oktober , 2014 Håller på att installerar en elmotor i fören till "fiskebåten". Den går på 24 volt och min fråga är om det finns någon DC-DC omvandlare 12-24 volt som klarar 50 Ampere på 24 volt matningen till elmotorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 005 Postad 18 Oktober , 2014 Japp! Sterling Marine har en 12->24V på 50A http://www.shop.sterling-power.com/acatalog/B2B.pdf Svensk generalagent är Odelco. Slå en signal o kolla med dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2014 Japp! Sterling Marine har en 12->24V på 50A http://www.shop.sterling-power.com/acatalog/B2B.pdf Svensk generalagent är Odelco. Slå en signal o kolla med dem. Fast det är en laddare som vill ha ett par batterier på 24V sidan. Inte helt billig, 4000kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 005 Postad 18 Oktober , 2014 Japp! Sterling Marine har en 12->24V på 50A http://www.shop.sterling-power.com/acatalog/B2B.pdf Svensk generalagent är Odelco. Slå en signal o kolla med dem. Fast det är en laddare som vill ha ett par batterier på 24V sidan. Inte helt billig, 4000kr Tror du att det går att hitta något billigt som kan ladda 24V50A? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2014 Tror du att det går att hitta något billigt som kan ladda 24V50A? Är behovet att ladda eller driva elmotorn? En laddare 50A@24V är lagom till en batteribank i fören på 200Ah@24V. Som drar 100A på 12V sidan? Låter i så fall som en extra, 24V generator är bättre och billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 19 Oktober , 2014 Behovet är inte en batteriladdare, utan en DC-DC som kontinuerligt kan driva elmotorn, Eventuellt en laddare med ett supply utgång som kan ge 50 A. Vill inte lasta ner en en 6 meters planande båt med 2 extra seriekopplade batterier, utan nöja mig med de de två 12 volts batterier som jag har för förbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Oktober , 2014 (redigerade) Vet inte om jag förstått rätt men du vill ha en el fiske/trolling motor? Denna ska du troligen inte köra samtidigt som din huvudmotor? Du har två batterier och vill inte ha fler, går det då inte att seriekoppla dessa två när du kör fiskemotorn? När du sen stänger av fiskemotorn så kopplar du om till 12 volt ev övrig utrustning är väl inte så strömslukande på en 6 meters båt så ett litet extra 12 voltare kan driva dessa då eller omvandlare eller snebelasta 24 banken. Vilka batterier har du till start av huvudmotorn när du har förbrukat de två du tänker använda? Om din elmotor drar 50 amp på 24 volt hur stor batteribank kommer du ha för att driva den, gissar att båten kommer bli överlastad med batterier för att klara en längre stunds fiskande. Redigerad 19 Oktober , 2014 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2014 Jag tror också det smidigast är att koppla om förbrukningsbatterierna till 24V vid elmotordrift. Många plotters mm går att driva på 24V annars kan man ha en liten omvandlare 24->12V, kostar max 200. Om fiskemotorn tar 50A så kommer den att behöva mycket mer i start, tveksamt om DC/DC omvandlaren klarar detta. I omvandlingen försvinner även runt 10% av effekten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 19 Oktober , 2014 Tack för alla svar och input. Att manuellt seriekoppla de två förbrukningsbatterierna varje gång man skall köra elmotorn, blir för jobbigt och för mycket manuellt skruvande. Dessa är på 90 Ah vardera och räcker till 3-6 timmars fiske beroende på effektuttag på elmotorn. De laddas av utombordaren via ett spänningsavkännande Biltemarelä mellan startbatteriet och förbrukarbanken. Har under någon vecka försökt att bygga en reläomkopplarlösning, men höll på att ge upp, varför jag ställde en min fråga om DC-DC omvandlare. Har hela dagen idag kört vidare med mitt reläprojekt och tror jag kan ha löst problemet. i alla fall funkade det i på skrivbordet ikväll. Jag kommer att ta strömmen, 12 volt till plotter och annat ur det första förbrukar batteriet så där blir det obalans i denna banken. Jag använder 4 växlande reläer av biltyp, varav två är parallellkopplade för att klara maxlasten på elmotorn. . Relä 1 används för att bryta minuspolen mellan startbatteriet för jag vill inte ha startbatteriet och förbrukarbanken hopkopplade när jag kör 24 Volt från den. Tycker jag har varit lite fiffig här jag styr de andra reläerna via kontakt 87 isf för 85 eller och 85 som är legio. Vill med detta att jag vet att minuspolen mellan bankerna är bruten innan de andra reläerna drar. Detta borde begränsa risken för kortslutning då inget annat relä drar lite snabbare först. De övriga reläerna växlar och bryter plus -plus respektive minus-minus mellan de två förbrukningsbatterierna och växlar över till plus-minus mellan förbrukningsbatterierna. Allt är tänka att styras med en sådan enkel huvudbrytare med grön ratt som fästs på det första förbrukningsbatteriet minuspol.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Oktober , 2014 friskt kopplat hälften brunnet, tycker reläet i mitten redan blivit lite varmt. kolla tråden 12 24 volt massor med tips. ang relän så ta kraftigare relän startrelän eller om du vill ha alla funktioner i bara ett relä så går kanske ett sånt här att hitta på skroten. http://www.maringuiden.se/forum/uploads/monthly_10_2014/post-67245-0-95724600-1413061044_thumb.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 19 Oktober , 2014 Vore toppen att hitta ett sådant, men vilka sökord behöver jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Oktober , 2014 (redigerade) står väl överst på schemat eller läs tråden eller googelbilder på merca startrelä 508 men du kan göra det enklare med en brytare Om du tar första batteriet minus ut tillnätet och dess plus till mitten på en trepoligbrytare som i första läget kopplar ut första batteriet plus till 12 volts förbrukarna i läge två kopplar första batteriets plus istället till andra batteriets minus då har du 12 voltsförbrukarna bortkopplade andra batteriet har sin plus ut till 24 voltsförbrukaren här är ex på en sån brytare https://www.bluesea.com/products/11001 Redigerad 19 Oktober , 2014 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2014 typ så här: Använd ett 2pol 2-vägs relä (DPDT) tex http://www.ebay.com/itm/JQX-62F-2Z-Coil-DC-12V-80A-DPDT-2NO-2NC-Electronmagnetic-Relay-/400727834971?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item5d4d3d815b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 20 Oktober , 2014 Den manuella kontakten tror jag inte fungerar för att den är enpolig. En manuell kontakt måste nog vara tvåpolig. Den skall ju i steg ett bryta både plus och minusledningen i parallellkopplingen och i steg två koppla ihop batterierna i serie. Kan Mercedes startrelä fungera för att kontinuerligt leverera 24 volt för motordrift. Den är väl gjord för bara för att driva startmotorn i några sekunder åt gången. Det kopplingsschema bhemac visar är precis som jag kopplat i mitt reläprojekt. Det relä du visar.är intressant, men är det ett dubbelt växlande relä? Såg inte kopplingsschema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2014 Det relä du visar.är intressant, men är det ett dubbelt växlande relä? Såg inte kopplingsschema. Yes, "Contact Type: DPDT 2NO+2NC" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2014 Det går att göra med två vanliga, enpoliga tvåvägsrelän men skulle det ena relät inte fungera så blir det lite gnistor .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 20 Oktober , 2014 Har nu installerat mitt hembygge i båten. Genom att sluta min enkla huvudbrytare på minuspolen på första förbrukar batteriet, bryter jag kopplingen mellan startbatteriet och förbrukarbanken. Samtidigt seriekopplas de två förbrukarbatterierna, vilket gör att matarkabeln till elmotorn får 24 volt. Till plotter och ekolod tar jag ut 12 volt från första förbrukarbatteriet. Det blir obalans i 24 voltsystemet men det tror jag inte är några bekymmer. Har inte kört systemet i skarpt läge med elmotorn ännu, men jag tror att detta kommer att fungera mycket bra. Det frågetecken jag har kvar är om mina två parallellkopplade 40 amp bilreläer kommer klara lasten när elmotorn går på full fart. Om inte får jag byta dem till kraftigare don. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 Oktober , 2014 Inget nytt under solen. Har hittat en fabrikslösning, Trollbridge24 Combiner, som gör precis samma sak som mitt hembygge gör. Hade jag vetat att denna fanns att köpa, hade jag köpt den isf för att bygga själv med osäkert utfall. Kommer dock att testa mitt hembygge och se om jag kan eller vill leva med det. Länk: http://www.yandina.com/index.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2014 Inget nytt under solen. Har hittat en fabrikslösning, Trollbridge24 Combiner, som gör precis samma sak som mitt hembygge gör. Hade jag vetat att denna fanns att köpa, hade jag köpt den isf för att bygga själv med osäkert utfall. Kommer dock att testa mitt hembygge och se om jag kan eller vill leva med det. Länk: http://www.yandina.com/index.htm En gissning är att det i burken sitter ett 80A relä typ det jag länkade till tidigare + en lysdiod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 Oktober , 2014 Låter troligt, men det är nog en del elektronik också, eftersom den känner av när en 24 volt elmotor blir inkopplad och då seriekopplar batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser