Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
carlmanner

Hållbarheten på en zodiak gummibåt

Rekommendera Poster

Undrar om en kvalitetsbåt Zodiak, eller liknande håller 20-30år Jag tittar efter en begagnad släpjolle till min segelbåt....?

 

Tacksam för svar......Carlmanner  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra gummibåt som inte var en Zodiak utan en Metzeler (tyskt märke som nog inte finns längre) höll i nästan 25 år.

 

Men varför chansa på en begagnad när du kan köpa en ny med uppblåsbar durk för 4.500:-

 

Den uppblåsbara durken gör att jollen får lite V-botten och fungerar lite bättre som släpjolle samtidigt som botten blir skapligt stadig att gå på. Äldre jollar är oftast flatbottnade och "suger fast" mer i vattnet när de släpas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en begagnad jolle som läcker lite. Den kan du få köpa för 500:- ( ej en Zodiak )

 

Men å andra sidan måste du ställa frågan varför jag köpte en ny jolle istället för att själv fixa läckan ( lätt ) och sedan byta ut de gamla ventilerna ( dyrare, behövs efter 20 år tror jag.. )

 

Jo, en juste jolle kostar idag 4-5,000:- medan en kvalitetsjolle kostar kanske 8-10 papp.

Den som har en perfekt Zodiak säljer den inte eftersom han vill ha minst 1-2,000:-  för den och den som köper endast vill ge 500-1,000:- som max, absolut max. Det funkar inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag letade jolle i våras fick jag nog känslan av att Zodiak jollar i storlek 2,4-2,8 meter går åt som smör i solsken. Viktigt att man inte tror att man kan få 4000:- för en zodiak från -89 men 1500-2000 kan man lätt få, det vet jag för de som kom ut på blocket då såldes med en gång.

Själv köpte jag tillslut en Zodiak Cadet 240 från just 89 eller 90 och den har funkat mkt bra för mig, har väl fått extrapumpa den en gång på hela sommaren. Ser dock flera andra jollar av andra fabrikat nere i hamnen som är betydligt nyare som tappar luft väldigt, väldigt fort.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...