MartinX 42 Postad 14 Oktober , 2014 IngemarE Jag behöver inte förklara någonting, allt vi kan göra nu är att spekulera, det finns inget underlag att räkna på. Däremot kan jag konstatera att fallet som länkades till ovan inträffade i verkligheten så som det beskrivs i artikeln som det länkas till ovan, detta har rapporterats i flera medier och dina tvivel på detta är av spekulativ natur, någon absolut klarhet kommer vi inte att nå fram till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 758 Postad 15 Oktober , 2014 IngemarE Jag behöver inte förklara någonting, allt vi kan göra nu är att spekulera, det finns inget underlag att räkna på. Däremot kan jag konstatera att fallet som länkades till ovan inträffade i verkligheten så som det beskrivs i artikeln som det länkas till ovan, detta har rapporterats i flera medier och dina tvivel på detta är av spekulativ natur, någon absolut klarhet kommer vi inte att nå fram till. MartinX, nu blev jag lite besviken. Visst finns det underlag - avstånd, GPS-mottagarens känslighet och en del annat så man kan få fram vilken uteffekt som är nödvändig för att skapa dessa störnivåer. Om man vill. Och kan. "Däremot kan jag konstatera att fallet som länkades till ovan inträffade i verkligheten så som det beskrivs i artikeln som det länkas till ovan..." Hur kan du vara så säker på att det som hände var precis så som det beskrivs i den av dig länkade artikeln ? I andra artiklar framgår ju att det fanns ytterligare troliga störkällor och TV-antennens/förstärkarens placering m.m. gör det ytterst tveksamt att den var avsedd för TV-mottagning. Vem vet hur mycket "olyckshändelse" det egentligen var ? Men du har rätt i att vi bara kan spekulera. Både du och jag. Det gjorde uppenbarligen redan de som hittade antennförstärkaren som varandes en av tre troliga störkällor. Sedan har olika medier presenterat valda delar och talat med olika "experter" och fått lite utlåtanden. Ungefär som vanligt . Vips, så är vanliga antennförstärkaren i TV-antennen på våra båtar en latent GPS-störare. Tack för en givande diskussion. Nu får vi nog sluta, annars blir vi nog OT-varnade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Oktober , 2014 Nån gång under första halvan av 1990-talet köpte jag min första GPS. EN Garmin 45, med en ställbar utvändig antenn. Sån som på bilden. Den tappade GPS-täckningen ibland. Kom så småningom på att det inträffade alltid när jag kom nära - ett par, tre kabellängder - från en båt som hade radarn igång. Som jag uppfattade det miste GPS;en kontakten med sateliterna när jag var tvärs fartyget i fråga och sen tog det en väldig stund innan GPS;en fick kontakt och en ny position. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 260 Postad 20 Oktober , 2014 Intressant diskussion. Vill bara berätta att den bra idén som TS berättar om tycker vi är en bra idé. Vi har ca 8 st PMR-apparater. Perfekt för kommunikation mellan sittbrunn och nere i båten eller mellan för och akter vid tilläggning. Även perfekt när ungarna skall på upptäcktsfärd och man hellre sitter i sittbrunnen och sippar på en kall :-). Även lämplig mellan två båtar som ligger i närheten av varandra och man vill snacka massa skit som kanske inte gör sig över VHF. Kan tillägga att vi aldrig har märkt några störningar från dem och vi har flera olika fabrikat. Från de billigaste till, för segmentet, ganska dyra. Funkar även i skidbacken mm. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Oktober , 2014 Notera att det finns oscillatorer igång i en radio även när man inte sänder. De är interna och sitter i mottagardelen. Det är inte meningen att de ska störa något utanför närmaste centimetrarna. Å andra sidan kan det bli fel, i design eller i tillverkning, så man får övertoner som i olyckliga fall störa omgivningen. Speciellt i billiga snabbtillverkade/kopierade asiatiska burkar, Om det finns en klar repeterbar felbild. 1) Apparat A avslagen och apparat B fungerar 2) Apparat A slås på och apparat B slutar fungera 3) Apparat A slås av och apparat B börjar fungera igen Så finns det ett tekniskt samband. Ibland inte uppenbart och svårförklarat. Men ett samband, där den kortsiktiga lösningen är att ha apparat A avstängd om apparat B är viktig. Just t ex radar är en känd "apparat A" som har kraftig uteffekt (kilowatt) som kommer svepande i en riktad stråle och brukar kunna ha inverkan på det mesta elektroniskt i närheten. Mitt exempel är en firma som hyrde hotell vid Arlanda för att demonstrera någon elektronisk pryl för en viktig kund. Tyvärr lite för nära flygradarn som fick prylen att gå bananas typ var 45'e sekund... :-( Vilket hanterades genom korta visningar och en snabb reset. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser